Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Singapore 2025

FIA voert wijziging door op circuit GP Singapore

De FIA heeft besloten om de snelheid in de pitstraat op het Marina Bay Street Circuit, waar de Grand Prix van Singapore wordt verreden, te verhogen van 60 naar 80 kilometer per uur.

Race start Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De snelheid in de pitstraat lag vorig jaar tijdens bepaalde GP's nog op 60 kilometer per uur, zoals in Zandvoort en Singapore. Daar reden de coureurs langzamer dan normaal, aangezien de gebruikelijke snelheid 80 kilometer per uur is. Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de FIA wilde ingrijpen in Zandvoort en Singapore, en dat gebeurde ook daadwerkelijk tijdens de GP van Nederland eind augustus.

Ook tijdens de race in Singapore is dus besloten dat de snelheid omhoog gaat. Net als op Zandvoort geldt dat de snelheid met 20 kilometer per uur omhoog gaat, om zo de strategie van een extra dimensie te kunnen voorzien. Pirelli bracht het besluit van de internationale autosportfederatie naar buiten. "Er zijn vier DRS-zones, maar inhalen is over het algemeen een zeldzaamheid. De verhoging van de snelheidslimiet in de pitstraat van 60 naar 80 kilometer per uur zou een aanzienlijk effect moeten hebben op de strategie, waarbij een eenstopper bijna verplicht is."

Daarbij wijst de bandenleverancier ook op het feit dat er neutralisaties plaats kunnen vinden en dat het weer ook een significante rol kan spelen. Door eventuele regen kan het rubber worden weggespoeld, waardoor de baan weer groen wordt en de prestaties van de banden worden beïnvloed.

Pirelli neemt overigens de C3 als harde band mee, met de C4 en C5 als respectievelijk de medium en zachte band. Daarmee zijn er geen wijzigingen aangebracht ten opzichte van vorig jaar. De bandenleverancier geeft aan dat de mediums en de hards bij uitstek de compounds zijn voor de race, al kan de zachte band ook niet worden uitgesloten; als een coureur optimaal gebruik wil maken van de extra grip bij de start, of als er tegen het einde van de race een safety car-periode is.

Ook interessant:

Max Verstappen zegevierde afgelopen weekend bij zijn GT3-debuut op de Nordschleife. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk denken dat de Nederlander zo ook een nóg betere F1-coureur wordt, zo vertellen ze in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast.

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

x
Verstappen "Ik heb er nog een appeltje mee te schillen"