Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Nederland 2025

FIA voert wijziging door op Circuit Zandvoort voor GP Nederland

De snelheid in de pitstraat op Circuit Zandvoort wordt verhoogd van 60 naar 80 kilometer per uur. Dat heeft de FIA besloten.

Qualifying Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort was een van de races waar de snelheid in de pitstraat nog op 60 kilometer per uur lag, maar dat gaat voor de komende editie veranderen. De FIA heeft namelijk besloten om de snelheid te verhogen naar 80 kilometer per uur. Eerder werd er al gemeld dat de FIA dit jaar al wilde ingrijpen in Zandvoort en Singapore en dat is voor het circuit in de Noord-Hollandse duinen dus gebeurd.

De aanpassing zou het aantrekkelijker kunnen maken voor de teams om meerdere pitstops te maken, waardoor ook de strategische dynamiek wordt veranderd. Bandenleverancier Pirelli heeft het besluit van de FIA naar buiten gebracht, maar er is meer gedaan om de strategische opties te vergroten. "Voor de race in Nederland heeft Pirelli gekozen voor zachtere compounds dan vorig jaar. De teams kunnen kiezen uit de C2 als harde band, de C3 als medium en de C4 als zachte band, terwijl in 2024 de beschikbare compounds de C1, C2 en C3 waren", aldus de bandengigant.

"Deze beslissing, genomen in samenwerking met de FIA en de promotor van het kampioenschap, heeft als doel de kans op een strategie met twee pitstops te vergroten, in plaats van slechts één pitstop, wat de overheersende keuze was sinds deze race in 2022 weer op de kalender kwam", zo valt er verder te lezen, waarna de bandenleverancier uitleg geeft over de verhoging van de snelheid in de pitstraat.

"Een verdere stap in deze richting vloeit voort uit het besluit van de FIA om de snelheidslimiet in de pitstraat te verhogen van 60 naar 80 kilometer per uur, waardoor de tijd die nodig is voor een pitstop wordt verkort. Volgens simulaties van de teams is een eenstopper nog steeds het snelst, deels omdat inhalen op Zandvoort notoir moeilijk is, met zeer weinig rechte stukken behalve het rechte stuk (op start/finish), in combinatie met het feit dat het hele circuit vrij smal is."

Ook interessant:

Na een veel te lange zomerstop gaan we komend weekend eindelijk weer racen in de Formule 1, en wel op Zandvoort voor de Grand Prix van Nederland! Max Verstappen moet echter hopen op een wonder, zo concluderen Tom Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Verstappen Opa Jos houdt hart vast na 'autosportdebuut' nieuwe Verstappen-telg: "Oh nee"