De uitlaat van de nieuwe Renault RS18 staat hoog en iets schuin naar boven gericht, om zoveel mogelijk warme uitlaatgassen richting en over de achtervleugel te begeleiden. Hoewel die configuratie volledig legaal is, beklemtoont de FIA dat het fenomeen van een geblazen achtervleugel in beginsel illegaal is als dit door afwijkende motorinstellingen wordt bevorderd. "Renault doet op dit moment niets verkeerd. De auto is volledig reglementair en we moeten ook niet vergeten dat er altijd wel iets van een uitlaateffect rond de achtervleugel optreedt", aldus FIA's Charlie Whiting in gesprek met Motorsport . "Het wordt echter een ander verhaal als er met de motor wordt gerommeld om dit effect te versterken. Dat zou onnatuurlijk zijn en verboden."
De regels voor het aanblazen van de achtervleugel zijn voor dit seizoen aangescherpt. De 'monkey-seats' die direct achter de uitlaat werden geplaatst, zijn verboden. Maar volgens Whiting hou je niet tegen dat teams naar alternatieven gaan zoeken. "Je weet hoe Formule 1-teams zijn. Als je aan de ene kant iets van ze afpakt, proberen ze via de andere kant tien procent daarvan terug te winnen. We zullen de ontwikkeling ervan gedurende het seizoen nauwlettend in de gaten houden en ingrijpen indien dat nodig is."
Meest gelezen