© Renault F1

Nieuwsoverzicht

FIA waarschuwt teams voor najagen 'geblazen achtervleugel'

De FIA waarschuwt Formule 1-teams dat ze vooral niet moeten zoeken naar manieren om de achtervleugel 'aan te blazen'. Het is een discussiepunt dat aangewakkerd werd door het ontwerp van de nieuwe Renault-bolide.

'Renault RS18 volkomen legaal'

De uitlaat van de nieuwe Renault RS18 staat hoog en iets schuin naar boven gericht, om zoveel mogelijk warme uitlaatgassen richting en over de achtervleugel te begeleiden. Hoewel die configuratie volledig legaal is, beklemtoont de FIA dat het fenomeen van een geblazen achtervleugel in beginsel illegaal is als dit door afwijkende motorinstellingen wordt bevorderd.

"Renault doet op dit moment niets verkeerd. De auto is volledig reglementair en we moeten ook niet vergeten dat er altijd wel iets van een uitlaateffect rond de achtervleugel optreedt", aldus FIA's Charlie Whiting in gesprek met Motorsport

"Het wordt echter een ander verhaal als er met de motor wordt gerommeld om dit effect te versterken. Dat zou onnatuurlijk zijn en verboden."

De regels voor het aanblazen van de achtervleugel zijn voor dit seizoen aangescherpt. De 'monkey-seats' die direct achter de uitlaat werden geplaatst, zijn verboden. Maar volgens Whiting hou je niet tegen dat teams naar alternatieven gaan zoeken.

"Je weet hoe Formule 1-teams zijn. Als je aan de ene kant iets van ze afpakt, proberen ze via de andere kant tien procent daarvan terug te winnen. We zullen de ontwikkeling ervan gedurende het seizoen nauwlettend in de gaten houden en ingrijpen indien dat nodig is."

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen