Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

FIA waarschuwt teams voor najagen 'geblazen achtervleugel'

De FIA waarschuwt Formule 1-teams dat ze vooral niet moeten zoeken naar manieren om de achtervleugel 'aan te blazen'. Het is een discussiepunt dat aangewakkerd werd door het ontwerp van de nieuwe Renault-bolide.

De uitlaat van de nieuwe Renault RS18 staat hoog en iets schuin naar boven gericht, om zoveel mogelijk warme uitlaatgassen richting en over de achtervleugel te begeleiden. Hoewel die configuratie volledig legaal is, beklemtoont de FIA dat het fenomeen van een geblazen achtervleugel in beginsel illegaal is als dit door afwijkende motorinstellingen wordt bevorderd. "Renault doet op dit moment niets verkeerd. De auto is volledig reglementair en we moeten ook niet vergeten dat er altijd wel iets van een uitlaateffect rond de achtervleugel optreedt", aldus FIA's Charlie Whiting in gesprek met Motorsport . "Het wordt echter een ander verhaal als er met de motor wordt gerommeld om dit effect te versterken. Dat zou onnatuurlijk zijn en verboden."

De regels voor het aanblazen van de achtervleugel zijn voor dit seizoen aangescherpt. De 'monkey-seats' die direct achter de uitlaat werden geplaatst, zijn verboden. Maar volgens Whiting hou je niet tegen dat teams naar alternatieven gaan zoeken. "Je weet hoe Formule 1-teams zijn. Als je aan de ene kant iets van ze afpakt, proberen ze via de andere kant tien procent daarvan terug te winnen. We zullen de ontwikkeling ervan gedurende het seizoen nauwlettend in de gaten houden en ingrijpen indien dat nodig is."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris