"Op dit moment is het een goede zaak om over DRS te beschikken" , zo begint Nikolas Tombazis, de technische chef van de FIA. "Maar we hopen dat de auto's in 2021 zoveel dichter achter elkaar kunnen rijden dat DRS minder noodzakelijk en zelfs overbodig kan worden." Tombazis, die zegt geen voorstander te zijn van DRS, moet toezien dat DRS in 2019 juist wat belangrijker wordt door grotere achtervleugels: "DRS zal in 2019 en 2020 ongeveer 25 tot 30 procent effectiever zijn. De snelheden liggen daardoor uiteraard ook hoger, waardoor het makkelijker wordt om diegene voor je in te halen."
FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting benadrukt echter dat de maatregelen voor volgend jaar niet bedoeld zijn om het inhalen 'makkelijk' te maken, maar om de efficiëntie van DRS te vergroten. "Momenteel proberen we dat met een extra DRS-zone of met een langere DRS-zone. Dat probeerden we in Australië en mogelijk ook in Canada. Een krachtiger DRS-systeem kan het idee daarachter versterken. We willen DRS zo finetunen dat je met een achterstand van zo'n vier tienden naast de ander kunt komen, ook op minder lange rechte stukken."
Meest gelezen