Er is de afgelopen weken veel te doen over het budgetplafond in de F1. Door de coronacrisis en de financiële gevolgen daarvan wilden veel teams dat het voorgestelde budgetplafond van 175 miljoen dollar omlaag ging. Hoewel het officieel nog niet alles in kannen en kruiken is, heeft het budgetplafond nu wel eindelijk een nieuwe vorm aangenomen, zo werd dinsdag bekend. Nu zijn er meer details naar buiten gekomen. In een laatste aanbod van de FIA en de Formule 1-bazen dat deze week naar de teams werd verstuurd staan enkele voorstellen. Het budgetplafond wordt volgens de BBC in 2021 worden teruggebracht naar 145 miljoen dollar en de jaren daarna stapsgewijs teruglopen tot 135 miljoen dollar. Daarnaast staat in het laatste plan dat het budget dat de teams mogen spenderen aan aerodynamische ontwikkelingen af moet gaan hangen van de positie in het kampioenschap waar ze het vorige seizoen zijn geëindigd. Hoe hoger je eindigt, hoe minder budget er aan mag worden gespendeerd, waarbij de top drie teams de grootste slachtoffers zullen zijn. Zij kunnen op die manier tot 40% minder tijd en budget in de ontwikkeling stoppen dan de slechtste teams. Ook wordt er in het nieuwe plan rekening gehouden met de teams die onderdelen verkopen aan andere teams, die compensatie moeten gaan krijgen voor de kosten die ze daarvoor aan onderzoek en ontwikkeling hebben uitgegeven. De komende dagen zal er door de teams gestemd worden over deze regels. Slechts een meerderheid hoeft voor te zijn om het plan door te laten gaan, nadat de FIA enkele weken geleden een 'safeguard' clausule heeft toegevoegd aan de regels die het mogelijk maakt om in barre coronatijden beslissingen te maken zonder daar unanieme instemming voor te hebben.
Meest gelezen