Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
FIA

FIA zet streep onder Red Bull-onderzoek

Het gaat in Austin heel veel over Red Bull Racing en dan vooral over de rijhoogte van de auto. De FIA zet nu definitief een streep onder een onderzoek naar de Oostenrijkse renstal, al heeft de technische man van de FIA, Nikolas Tombazis, een advies voor Red Bull.

Verstappen USA FP1
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Hét verhaal van het weekend in Austin is toch wel het systeem bij Red Bull, waardoor de rijhoogte van de auto in parc fermé, tussen de kwalificatie en de race, zou kunnen worden aanpassen. De Oostenrijkse renstal gaf al toe dat het 'trucje' er is, maar dat het niet gebruikt kan worden als de auto volledig klaar is om te rijden. Uiteindelijk is er besloten om de auto te verzegelen. Nikolas Tombazis, de technische man bij de FIA, gaf eerder al aan dat het geen verhaal meer is en duikt nu in gesprek met onder meer RacingNews365 dieper in de materie.

"We werden erop gewezen, maar dit ontwerp bestaat al minstens een paar jaar. En we werden erop gewezen dat dit een verandering onder parc fermé zou kunnen toestaan, wat illegaal zou zijn. Daarbij is er ook een bepaling dat teams ons ervan moeten overtuigen dat ze altijd legaal rijden", zo legt Tombazis uit.

"We hadden het gevoel, dat tenzij het verzegeld wordt, we er niet zeker van zouden zijn dat het niet verandert. Daarom hebben we gevraagd om dit te verzegelen. Dat is nu gebeurd." Kan de FIA dan zien of het systeem de afgelopen jaren ook niet is gebruikt? "Het is moeilijk om te bewijzen wat er precies is gebeurd. We denken niet dat we de mogelijkheid hebben om een situatie van twee jaar te gaan onderzoeken. En als we besluiten om de zaak te laten escaleren en naar de stewards gaan, moeten we een redelijke indicatie hebben. Dat is dus niet gebaseerd op geruchten of speculatie."

"Het ontwerp is dus niet illegaal. Wij geloven dat het de juiste actie is om te zeggen: “oké, er moeten bepaalde dingen gebeuren om te garanderen dat er geen blijvende bezorgdheid is. Maar we moeten ook een lijn in de tijd trekken", zo stelt het FIA-kopstuk.

'Zaak is gesloten'

Tombazis vervolgt: "De situatie met het specifieke ontwerp, is dat het theoretisch mogelijk zou zijn om het heel gemakkelijk en heel snel te veranderen. Dit zou misschien gemist kunnen worden. En dat is wat ons deed zeggen: 'We wilden zeker weten dat er geen verwijt of potentie is om dat te doen. Laten we er een zegel op doen, zodat er geen discussie is'.  

"En kan ik met volledige zekerheid zeggen of er nooit iets onregelmatigs is gebeurd? Nee. Kan ik zeggen dat de zaak gesloten is? Ja, absoluut. Ik denk wel dat de hoeveelheid discussie over dit onderwerp, ongeveer een factor 100 meer is dan het verdient. Maar jullie mogen beslissen wat jullie willen", aldus Tombazis met een opmerking richting de media.

En is de verzegeling daarbij genoeg of moet de auto van Red Bull worden aangepast? "De verzegeling is goed genoeg. Als ze het design aan willen passen, kunnen ze dat ook doen. We willen er zeker van zijn dat er tussen zaterdag en zondag geen insinuatie is dat er iets gebeurt. En daarom hebben we hiertoe besloten."

Al heeft het FIA-kopstuk toch nog een advies voor Red Bull. "Ik denk dat het voor hen praktischer is om enkele wijzigingen in het ontwerp aan te brengen, waardoor ze in de toekomst geen verzegeling meer nodig hebben. Maar de verzegeling die we met onmiddellijke ingang hebben aangebracht, is goed genoeg, omdat we er 100% zeker van zijn. En we hebben het dan over zeer, zeer kleine potentiële veranderingen, die nauwelijks zichtbaar zijn voor het oog", zo sluit Tombazis af, als het gaat over de mogelijke veranderingen aan de Red Bull.

Praat mee!

Viaplay
x
Live Race Formule 1 GP Verenigde Staten 2024