Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
RB18

Flinke tijdwinst voor Verstappen dankzij Red Bull-upgrade

Red Bull heeft in Silverstone wederom een aantal upgrades meegenomen voor de bolides van Max Verstappen en Sergio Perez. Onder andere wat gewichtsbesparende onderdelen moet zorgen voor tijdswinst. Paolo Filisetti, technisch specialist van RacingNews365, legt uit welke upgrades het team heeft meegenomen.

RB18 Silverstone
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Max Verstappen en Sergio Perez hebben voor de Grand Prix van Groot-Brittannië een aantal upgrades gekregen voor hun RB18. Red Bull heeft onder meer een aanpassing doorgevoerd aan de vloer én een aantal lichtere onderdelen meegenomen, waardoor de rondetijden in Silverstone omlaag zullen gaan.

De vloer van de RB18 heeft diverse aanpassingen, al zijn het een aantal minimale. Een opvallend kenmerk van de vloer van deze auto is het onderbroken profiel van de Venturi-kanalen. Dit is niet één doorlopend profiel, maar onderverdeeld in verschillende secties met afbuigende verbindingsranden (zie onderstaande tekening).

De functie van deze randen is het genereren van een 'sprong' in het drukniveau, wat op bepaalde gedeeltes van deze Venturi-kanalen plaatsvindt. In Spanje werd al een vloer gebruikt waar een soort 'trede' te zien is aan de buitenrand van de Venturi-kanalen, welke ook zichtbaar is van bovenaf (onderstaande tekening, het 'step profile').

In Silverstone zijn de nieuwe wijzigingen aan de vloer gekoppeld aan de 'treden'. Het hoofddoel hiervan is niet om de downforce te verhogen, maar vooral om te zorgen voor stall (overtrek) op de lange rechte stukken met DRS. De luchtstromen volgen het profiel van de vloer niet meer en laten als het ware los. Hierdoor verdwijnt een groot deel van de downforce en de drag die normaal gesproken aanwezig is. Het effect komt vaker voor bij Red Bull dan bij de concurrenten, waarvan ze nu dus willen profiteren.

Voor bovenstaande upgrades moest Red Bull ook veranderingen doorvoeren en nieuwe bargeboards meenemen. Met deze nieuwe bargeboards kunnen de luchtstromen naar de Venturi-kanalen op de juiste manier worden geleid.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

RB18 van Verstappen en Perez wederom op dieet

De RB18 is ook bijna vijf kilo lichter geworden door het nieuwe upgradepakket in Silverstone. Op verschillende plaatsen zijn lichtere onderdelen aangebracht, waarbij gebruik is gemaakt van de leerprocessen bij de eerdere DRS-problemen. Deze traden ook op toen het systeem lichter werd gemaakt, maar zijn inmiddels verholpen.

De zeer doordachte afslankingsmethode werpt dus nu haar vruchten af voor Red Bull: vijf kilo lichter betekent een tijdswinst van ongeveer twee tienden van een seconde per ronde.

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts
			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts
			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Formule 1 GP Groot-Brittannië 2022 RN365 Nieuwsdossier

17 reacties

Viaplay
x
Interview Red Bull-legende Coulthard ziet Verstappen aan de horizon verdwijnen