Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 aan vooravond van gridstraffenbingo

Met nog zes races te gaan in het Formule 1-kampioenschap van 2018 staat inmiddels elke coureur op scherp. Mede door de introductie van de diverse Spec C-motoren heeft iedereen al het maximaal aan te spreken motorcomponenten verbruikt.

Dat gegeven maakt het aan de ene kant heel overzichtelijk wie er gridstraffen ontvangen en wie niet. Wisselt iemand naar een nieuw onderdeel, dan volgt onherroepelijk een straf. Omdat iedereen zich in de gevarenzone bevindt, bestaat er aan de andere kant ook een kans dat de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt, waarbij rekenmachines en telramen erbij moeten worden gepakt. Dit om te berekenen hoeveel gridstraffen iedereen krijgt en dus ook wie er vóór de ander mag starten.

Hieronder het overzicht van alle motorcomponenten die door de diverse teams en coureurs al zijn aangesproken. Van de eerste drie onderdelen (ICE, TC en MGU-H) mogen er drie per seizoen verbruikt worden, van de laatste drie (MGU-K, ES en CE) ieder twee. In het lijstje valt het op dat Max Verstappen, in vergelijking met de concurrentie, nauwelijks meer motoronderdelen heeft verbruikt, iets wat opmerkelijk is voor een motor die achterin de Red Bull als onbetrouwbaar bestempeld wordt.

Viaplay
x
Max Marko: "Er zal nooit meer een Verstappen komen"