De regelwijziging voor 2019 houdt in dat de voor- en achtervleugel versimpeld en verbreed worden. De aanpassing is bedoeld om inhalen in de Formule 1 te bevorderen. Chef FIA-formulewagens Nikolas Tombasis verwacht dat de Formule 1-bolides volgend seizoen anderhalve seconde per ronde langzamer zijn ten opzichte van 2018. "Het is moeilijk te voorspellen omdat teams nog altijd winst boeken. De auto's worden zeker weten langzamer."
Tombasis ziet ondanks de vertraging de regelwijziging met deugd tegemoet. "Het kan natuurlijk zijn dat de wijziging negatief uitpakt. Ik schat de kans daarop echter nul procent. Het staat nergens zwart op wit dat de auto's elkaar nu wel kunnen volgen. We hopen in ieder geval dat de races spannender worden en de auto's elkaar beter kunnen volgen." De FIA heeft lang onderzoek gedaan naar de verstoring van luchtstromen. "Het blijkt dat verstoring van de luchtstroom van de voorwielen veel invloed hebben op de achterkant van de auto. Dat moeten we in 2019 niet meer hebben." De regelwijziging is ook bedoeld om een trend te doorbreken. "Als we niet hadden ingegrepen had het probleem in 2019 en 2020 alleen maar groter geworden."
Meest gelezen