Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Formule 1-auto's moeten weer angstaanjagend worden voor coureurs"

Voormalig Formule 1-coureur Karun Chandhok is niet tevreden met de huidige stand van zaken in de sport. Het probleem ligt in zijn ogen vooral bij de auto's, die zijn bij lange na niet angstaanjagend genoeg.

Karun Chandhok vertelt op de Autosport International Show hardop te dromen dat de Formule 1-auto's weer een uitdaging worden voor coureurs om te besturen. Vandaag de dag is het naar zijn mening simpelweg te eenvoudig. Het moet volgens de voormalig F1-coureur niet kunnen dat jonge coureurs instappen en zich bijna direct kunnen meten aan de meer ervaren rijders. Chandhok is een van de weinigen die exact kan uitleggen waarom hij zich er zo over voelt. De Indiase coureur heeft vorig jaar namelijk achter het stuur van de Mercedes W10, de bolide van het 2019-seizoen, mogen kruipen tijdens een filmdag. "Dat was werkelijk een van de meest perfect gebouwde auto's waarin ik ooit heb gereden", vertelt Chandhok. "Ik vraag me echter af of dat is hoe Formule 1-bolides horen te zijn", stelt Chandhok. "Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat ik in de Williams uit 2004 mocht rijden, dat was waanzinnig. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat dat het toppunt is van performance in de Formule 1. Iedere bocht die ik nam dacht ik dat die auto mij ging vermoorden. Het hoort zo te zijn, de bolides moeten de coureurs de stuipen op het lijf jagen." Chandhok denkt dat het onder andere te maken heeft met het gewicht van de auto's. "Dat is echt een behoorlijk verschil. Tegenwoordig wegen de auto's rond de 740 kg, die Williams uit 2004 woog net iets meer dan 600 kg. Dat is 140 kg meer dan toen! De oplossing die de Formule 1 voor dat extra gewicht heeft gevonden, is brede banden en meer downforce, daardoor zijn ze makkelijker te besturen. Ik hoop dat dit wordt veranderd", vertelt Chandhok. De ex-coureur hoopt dat oude tijden herleven, waarbij het besturen van de auto's ook fysiek veel zwaarder wordt dan voorheen: "Ik zou graag zien dat de coureurs in de toekomst weer gesloopt uit de auto komen na een race. Het lijkt nu alsof het totaal geen fysieke uitdaging is. Ik ben benieuwd in hoeverre de nieuwe regels dit gaan veranderen."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal