Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stefano Domenicali

Formule 1-baas staat open voor radicaal plan tijdens GP-weekenden

Sprintraces lijken, sinds de introductie tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2021, niet meer weg te denken uit de Formule 1. Reden genoeg voor Formule 1-baas Stefano Domenicali om te kijken op welke manier het aanbod geleidelijk aan kan worden uitgebreid. Ook de optie van een reversed grid wordt daarin niet geschuwd.

Domenicali
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat de eerste sprintrace in de Formule 1 werd verreden. Toch is dit 'slechts' vier jaar geleden, op Silverstone in 2021. Lewis Hamilton pakte poleposition, maar het was Max Verstappen die de korte race wist te winnen, de eerste van voorlopig twaalf overwinningen in sprintraces. 

De sprintraces begonnen als een klein idee en in 2021 en 2022 waren er maar drie sprintweekenden. Dit aantal werd in 2023 uitgebreid tot zes. In datzelfde jaar ging ook de structuur van het weekend op de schop met de introductie van de sprintkwalificatie, waar eerder de startpositie voor de Grand Prix werd bepaald door de eindposities in de sprintrace. Het gevolg hiervan is dat er meer risico genomen kan worden in de sprintrace. 

Ook in 2026 staan er weer zes sprintweekenden op het programma en dit aantal kan in de verdere toekomst mogelijk toenemen. Formule 1-baas Stefano Domenicali is namelijk van mening dat sprintraces tegenwoordig een 'geaccepteerd onderdeel van Grand Prix racing' zijn en dat 'meer promoters sprintraces willen'. Daarbij deelt hij in de podcast van The Race mede dat er gesprekken worden gevoerd over 'vervolgstappen' rondom de sprintweekenden. 

"Ik denk dat we de sprintraces, in wat voor vorm dan ook, nodig hebben. Het vertegenwoordigd de toekomst", vertelt Domenicali. "Door het aantal partners dat zowel wij als de teams tegenwoordig hebben, is het platform (de sprintraces) steeds waardevoller geworden. Met waardevol bedoel ik dat het commercieel gezien veel biedt. Anders zou het niet zo populair zijn geweest."

Domenicali benadrukt daarbij dat de Formule 1 relatief weinig te zien is: "We leven in een wereld waar content heel belangrijk is om relevant en aantrekkelijk te blijven. Wij hebben slechts 24 races in een seizoen. Voetbal heeft 70 wedstrijden en honkbal 165, dat wordt iedere dag op tv uitgezonden. Het is dus een enorm werk om aantrekkelijke content te maken met 24 races."

Reversed grid?

De sprintraces bieden de extra content die, volgens Domenicali, de Formule 1 kan gebruiken. Daarom kijkt hij naar mogelijkheden om het aanbod uit te breiden of aan te passen: "Ik geloof dat er twee uitbreidingsmogelijkheden zijn. Deze moeten we overleggen met zowel de teams als de coureur en natuurlijk met de FIA."

"De vraag is of we meer sprintweekenden kunnen gaan organiseren. En of dit de juiste formule is om reversed grids toe te passen, zoals we ook in de Formule 2 en Formule 3 doen. Dit zijn de huidige discussiepunten. Ik denk dat we allemaal volwassen genoeg zijn om deze punten te bespreken met de teams. Het gevoel om deze kant op te gaan (reversed grid in de sprintrace) is zeker aan het groeien. Dus ik sta er open voor om niet alleen het aantal sprintraces te bespreken, maar ook de vorm ervan."

Het principe van de reversed grid wordt al gebruikt in de Formule 2 en Formule 3. De coureurs in die klassen werken op vrijdag eerst een vrije training af, waarna later op de dag de kwalificatie op het programma staat. De top 10 (Formule 2) of top 12 (Formule 3) van de kwalificatie start de sprintrace op zaterdag in omgekeerde volgorde. De startposities voor de hoofdrace, die op zondag verreden wordt, staan gelijk aan de kwalificatieresultaten. Op deze manier wil de FIA actie op de baan tijdens de sprintraces verbeteren, omdat de snelste coureurs in het midden van het veld starten. 

Ook interessant:

De Formule 1-coureurs en teams genieten momenteel volop van de zomerstop, zo ook Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen zit daarbij in een unieke positie voor de stoelendans in de koningsklasse van de autosport. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat, en nog veel meer, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Verstappen Sportief directeur Red Bull beaamt invloed van geruchten rond Verstappen