Red Bull was het eerste Formule 1-team dat in 2022 een harde straf kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021. De Oostenrijkse renstal moest een miljoenenboete betalen en krijgt een jaar lang 10% minder windtunneltijd (tot en met oktober '23), maar een straf zoals puntenaftrek bleef uit. Daar wil de CEO van de koningsklasse, Stefano Domenicali, in de toekomst verandering in zien. Hij pleit voor straffen die wel invloed hebben op een kampioenschap. "Ik wil graag een sportieve straf zien als men een overtreding begaat, dat is iets waar we heel duidelijk naar gevraagd hebben", legt hij uit in gesprek met Autosport . "Regels zijn er om nageleefd te worden: sportief, technisch en financieel. Alle overtredingen in deze categorieën moeten gestraft worden met sportieve maatregelen. Je kan hier niet van afwijken", zo verklaart Domenicali. Welke straffen er moeten komen voor het overtreden van het budgetplafond, laat hij in het midden.
F1 deelt geen straffen uit
De Formule 1 zelf is niet het orgaan dat de hierboven genoemde straffen uitdeelt in de koningsklasse. "De FIA heeft dit in handen", legt de Italiaan uit. "Wat ik persoonlijk heb gevraagd is om zo snel mogelijk te reageren op de publicatie van FIA-onderzoeken. Dat zeg ik omdat speculaties en reacties van derden voor niemand goed zijn." Het overschrijden van de budgetregels in de F1 kan een sportief voordeel met zich meebrengen, al verklaarde Red Bull destijds dat het uitgegeven geld niets te maken had met de primaire activiteiten van het raceteam, maar meer met zaken zoals de catering. De concurrenten vroegen ook om een sportieve straf, maar het afnemen van punten of iets dergelijks was niet aan de orde.
Meest gelezen