Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA
2 RUS +15.499
3 NOR +16.273
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Formule 1-begrippen uitgelegd: de tankslapper

In de Formule 1 komen veel begrippen voorbij tijdens een raceweekend. RacingNews365 zal de komende weken diverse termen uitleggen aan de fans.

Wat is een tankslapper? Een term die je vaker hoort bij de motorsport dan bij de Formule 1, maar in beide gevallen dezelfde betekenis hebben. Een tankslapper is het moment waarop de coureur de controle over zijn auto of motor verliest. Bij een motor wordt deze onbestuurbaar en schudt de motor hevig van links naar rechts, of verandert deze ineens van richting. Het gevolg is dat de coureur vaak voorover van de motor wordt geworpen - een zogeheten highsider. Bij een Formule 1-auto is het de achterkant van de auto die zeer bruut 'uitstapt' en waarbij de coureur grote moeite heeft om zijn auto weer onder controle te krijgen. Met enkele grote stuurcorrecties wordt dit geprobeerd, maar dat dit niet altijd lukt laat Romain Grosjean in onderstaande video zien. De coureur crashte in 2015 zwaar tijdens de Grand Prix van Rusland, destijds in de Lotus.

KoXLPAzYqTg

x
Breaking Aangepaste uitslag Formule 1 GP Bahrein 2025 na diskwalificatie