Toen Liberty Media in 2017 de sport binnen kwam had het grootse plannen, ook wat betreft het aantrekken van sponsoren. Uit onderzoek van Forbes blijkt echter dat een jaar nadat de Amerikanen eigenaar werden van de sport, slechts een stijging van 1.7% had plaatsgevonden als het aankomt op de sponsorgelden. In 2018 haalde Liberty Media namelijk in totaal 266,4 miljoen dollar aan sponsorgelden binnen. Tata Communications, dat in 2012 als sponsor de sport instapte, maakte recent bekend dat ze hun samenwerking met de Formule 1 stop hebben gezet. "Ons partnerschap van acht jaar, gedurende welke meer dan 150 races hebben plaatsgevonden, draaiden om het stimuleren van innovatie binnen de sport. Omdat we ons doel hebben bereikt, voelt het als de juiste tijd om deze samenwerking af te ronden", reageert de vice-president marketing van Tata Communications. Met de sponsordeal was tot nu toe ruim 25 miljoen dollar gemoeid, maar ook van de services van het bedrijf werd door de Formule 1 uitvoerig gebruik gemaakt. Tata Communications speelde een grote rol in de 'digitale transformatie' van de Formule 1. Zo werd de digitale infrastructuur voor F1TV, dat vorig jaar door Liberty Media werd gelanceerd, door het Indiase bedrijf verzorgd. Achter de schermen blijft het bedrijf naar eigen zeggen nog wel aanwezig in de Formule 1 met andere partners en klanten. Twee voorbeelden van zulke klanten zijn de Formule 1-teams van Williams en Mercedes. Liberty Media zelf wilde niet reageren op het nieuws over de beëindiging van de sponsordeal.
Meest gelezen