Liefst 104 wijzigingen worden er de komende maanden aangebracht aan Circuit Zandvoort. Dit alles om het circuit geschikt te maken voor de Formule 1-race van 3 mei 2020. De baan zelf wordt aangepast, onder meer door de komst van twee kombochten, maar ook de faciliteiten zoals het pitcomplex, tribunes en hospitality gaan op de schop. Een zeer belangrijke wijziging is echter nog onbelicht gebleven. Daar waar Jan Lammers zes inhaalmogelijkheden op de baan ziet, biedt de pitstraat in Zandvoort ook volop voordelen om op tactische wijze de concurrentie te verschalken. De pituitgang gaat echter wel flink op de schop. "Je komt nu na de Tarzanbocht pas de baan op. Net als in Spa gaat de pitstraat aan de binnenkant van de Tarzanbocht verder in een eigen baan. Dit is een maatregel die nodig is in verband met de veiligheid. Coureurs komen aan het einde van het rechte stuk aanvliegen richting de Tarzan, dan wil je niet hebben dat er ineens een auto uit de pits komen als ze twee dik langs elkaar op die bocht afvliegen", aldus Lammers in gesprek met RacingNews365. Mocht inhalen op de baan toch wat minder makkelijk gaan dan Lammers verwacht, dan heeft Zandvoort met de korte pitstraat een ander wapen. Daar waar op veel circuits de pitstopdelta, het moment van inrijden tot en met het moment dat de coureur de baan weer op komt, zo'n twintig tot vijfentwintig seconde duurt, zal dat bij de GP van Nederland veel korter zijn. Gesproken wordt over razendsnelle stops, waardoor een afwijkende strategie mogelijk is. De exacte pitstopduur is nog onbekend, zo licht Lammers toe: "Het ligt eraan op welk moment de coureurs vrijgegeven worden en weer op het gas mogen, of dat al direct bij het uitrijden van de pits is, of pas voorbij de Tarzanbocht. Mocht dat laatste het geval zijn dan verwacht ik dat het een seconde of vijftien tot zeventien zal zijn dat een stop duurt. Een stop zal aanzienlijk korter zijn dan gemiddeld." Het Formule 1-seizoen is dan voorbij, wij zijn er nog niet over uitgesproken. Beluister hier de nieuwste podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel samen met F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel het jaar onder de loep nemen.
Meest gelezen