De discussie kwam flink op gang toen Lewis Hamilton in de Grand Prix van Rusland strafpunten kreeg voor het maken van proefstarts op verkeerde plaatsen. Ja, die strafpunten werden weer ingetrokken en omgezet in een geldboete voor het team, maar het hek was toen al van de dam. Max Verstappen bijvoorbeeld riep kort na de race al dat die strafpunten overdreven waren. Hij bracht immers niet echt in gevaar, zo luidde zijn redenering. Een kleine twee weken later, tijdens de Grand Prix van de Eifel, was menig ander Formule 1-coureur diezelfde mening toegedaan. Daniil Kvyat bijvoorbeeld vindt dat het hele systeem herzien moet worden. Een raceschorsing dreigde voor hem toen hij in 2017 op tien strafpunten stond, twee erbij en hij was nat geweest: "Dat was bepaald niet comfortabel", zo geeft de Rus ten overstaan van onder andere RacingNews365 toe. "Strafpunten zijn gerechtvaardigd als er sprake is van gevaarlijk rijden, maar vaak ook totaal niet. In de Formule 1 moet je kunnen pushen, het is nu eenmaal geen openbare weg." Kvyat krijg bijval van zijn Red Bull-collega, Alexander Albon, in wiens ogen Lewis Hamilton niets gevaarlijks deed: "En als iets niet gevaarlijk is, bijvoorbeeld als we niet op tijd aan de kant gaan voor blauwe vlaggen, dan zou het ook geen strafpunten op moeten leveren." Romain Grosjean, van wie vaak gezegd wordt dat het strafpuntensysteem om hem in het leven is geroepen tijdens zijn wilde Lotus-jaren, zegt ook geen fan te zijn van het systeem: "Als je het tot de Formule 1 hebt weten te schoppen, weet je hoe je moet rijden en races, en ja, daarbij maken we weleens fouten, want we zijn nu eenmaal mensen. Ik heb dat in het verleden gedaan en Lewis (Hamilton, red.) klaarblijkelijk ook, want ook hij heeft nu wat punten." "Maar goed, het systeem staat nu in de spotlights, maar ik was er dus nooit een fan van", vervolgt Grosjean, die de wedstrijdleiding niet benijd: "Het is moeilijk om gebeurtenissen van elkaar te onderscheiden en om te zeggen bestraf ik de coureur, het team, of misschien wel allebei? Ik ben in ieder geval blij dat ik geen steward ben." Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull-toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen