Van Burik bracht in 2017 zijn boek 'Formule 1 voor Dummies' uit en reist namens het blad Autocar geregeld naar de Grands Prix. Racingnews365 was benieuwd naar de mening van de vrolijke journalist, die ook betrokken is bij de Ziggo eBattle, omtrent verschillende onderwerpen die aan bod kwamen in de eerste seizoenshelft van de Formule 1. Een vraaggesprek. Wat vond je de mooiste race tot dusver? “Het feit dat ik niet gelijk zeg ‘dit was hem’, geeft al aan dat ik er meerdere mooi vind. In zijn eigenzinnigheid vond ik de Grands Prix van Bahrein, China en Monaco erg vet. Ze gaven aan dat meerdere teams kunnen vechten om de overwinning. In Bahrein zagen we het gevecht tussen Vettel en Bottas, in China liet Red Bull zich zien met dank aan het bandenvoordeel na de late Safety Car." "Monaco is natuurlijk altijd bijzonder, maar Red Bull was daar oppermachtig – ware het niet dat Max in de kwalificatie niet kon rijden. We hebben een paar hele mooie races gezien: Oostenrijk met een mooie overwinning voor Max. Dat was trouwens niet alleen het werk van Max maar ook van de factoren – banden, blaren op de banden, een stukje gemis aan betrouwbaarheid bij Mercedes. Het zijn de races die dankzij een combinatie van elementen eruit springen.” Wat was het meest memorabele moment van de eerste seizoenshelft? “Een makkelijk antwoord is de zege van Max in Oostenrijk, maar daartoe ga ik me niet laten verleiden. Ik denk de slotfase van de race in Groot-Brittannië. Het gevecht tussen twee Ferrari’s en twee Mercedessen kenmerkt het seizoen 2018.” De mooiste inhaalactie volgens jou? “Daniel Ricciardo had er een paar goede. Ehm, we hebben er niet zo heel veel gezien. Verstappen op Sainz in Monaco was goed, maar niet heel fraai. Daarmee bedoel ik te zeggen dat-ie ruw was. Ik denk dat ik toch ga voor de driedubbele inhaalmanoeuvre van Hamilton in Bahrein. Het werd hem natuurlijk iets gemakkelijker gemaakt dankzij DRS en meerdere slipstreams, maar het visuele spektakel – de vonkenregen – maakte het een erg bijzondere. By far het mooiste inhaalmoment.”
Joe van Burik
Iedereen in de paddock heeft het over Leclerc. Hij maakt al meer indruk dan dat Verstappen deed in zijn eerste jaar.
Het beste Max-moment? “De zege in Oostenrijk, zonder enige twijfel.” De raarste straf die werd uitgedeeld? “Het eerste wat in mijn gedachten komt is de straf die Hamilton niet gehad heeft in Duitsland. De FIA is daarin niet compleet genoeg in de regels, om Hamilton daar zomaar weg te laten komen. Het is natuurlijk heel raar om de pitstraatingang in te rijden en er over het gras er weer uit te gaan." "Dat moet niet kunnen, je zal nu gaan zien dat het nog een keer gaat gebeuren. Als het gebeurt en er rijdt een andere auto dan word je bestraft. Hamilton had daar totaal geen invloed op. ‘Ik heb even een bocht afgesneden, want er was toch niemand in de buurt’. Verzachtende omstandigheden, ammehoela. Er zijn goede, gegronde redenen voor dat er elke keer een andere racesteward zit, maar toch mist er een mate van consistentie.” De uitblinkers en tegenvallers? “Ik heb een zwak voor Ocon, maar die heeft nog niet genoeg laten zien. Hij had ook een paar mindere races. Grootste-pechvogel-award gaat naar Bottas, die had al vier of vijf races moeten winnen. Tsja, Charles Leclerc, wat hij in zijn rookiejaar voor elkaar krijgt, door zich zo in de kijker aan het rijden." "Iedereen in de paddock heeft het over Leclerc. Hij maakt al meer indruk dan dat Verstappen deed in zijn eerste jaar. Williams als tegenvaller is te makkelijk, omdat de auto een gedeelte van de boosdoener is. Grosjean heeft aardig wat fout gedaan, maar veel goedgemaakt door twee puntenfinishes." "Hartley doet wel goeie dingen, maar heeft veel pech gehad. Ik denk bij de grootste tegenvaller toch aan Grosjean, die is té inconsistent. Het schijnt een beetje in zijn persoonlijkheid te zitten. Ik heb veel waardering voor de manier waarop hij zich meermaals heeft opgeraapt, maar hij zit al zolang in de F1. Dan moet je meer laten zien dan je nu doet.” Je bent zelf bij een aantal Grands Prix aanwezig geweest. Wat is je eigen meest memorabele moment? “Tegen alle populaire opinies in beleefde ik dit tijdens de Grand Prix van Frankrijk. Logistiek was het een drama, maar voor mij persoonlijke een belangrijk weekend. Ik word er nooit moe van om dit verhaal te vertellen: ik heb namelijk zelf een Formule 1-auto mogen besturen op het circuit van Paul Ricard." "Dat was ten tijde van de Grand Prix van dit jaar bijna precies een jaar geleden. Het was heel bijzonder om op het circuit aanwezig te zijn, want ook al impliceer ik niet het kleinste beetje talent te hebben, je ervaart de Formule 1 op een compleet andere manier. Je bestudeert de wagens van bocht tot bocht en ook al kan je je eigen prestatie niet vergelijken met dat wat een Formule 1-coureur doet, het maakt alles zo anders en daarom zo ontzettend cool.” Tekst gaat verder onder foto
De Grand Prix van Nederland – moet-ie er wel komen, of niet? “In heel Europa kan je veel Nederlanders vinden, dus dat er in België, Oostenrijk en Hongarije al heel veel oranjepubliek is, moet geen probleem zijn. Door diverse berichten, en door wat ik zelf buiten de media meekrijg, ben ik geneigd te zeggen dat Assen serieus aan de weg aan het timmeren is." "Wat ze daar ook zeggen is dat het afhangt van Formula One Management, dat is denk ik de enige factor waar ze afhankelijk van zijn. Organisatorisch verwacht ik niet zo heel veel problemen, wellicht slechts in details. Waar komt het geld vandaan? Als we de Dutch Grand Prix Foundation mogen geloven staat er een potje klaar. Assen is afhankelijk van concurrentie. Welke potentiële Grands Prix zijn er nog meer? We horen geluiden, maar hoeveel en welke circuits zijn in gesprek met het FOM? Dat weet denk ik niemand, behalve de mensen die ermee bezig zijn." "Bij Liberty Media werken mediamakers. Er zit een heel mooi verhaal in GP van Nederland. Het is de terugkeer van een race, ook al zij het op een andere locatie. Liberty ziet daar wel wat in, maar dan nog is het de vraag hoeveel het verhaal oplevert. We weten hoe snel Assen aan het opschakelen is, ik kan het me zomaar voorstellen dat het akkoord vlakbij is. Een race in 2019 lijkt me te vroeg, de kalender is er al bijna en mensen binnen de paddock roepen dat er nu al veel races op staan." "Ik wil ‘m ook graag, en ik denk dat we ons niet druk hoeven te maken of het een leuke race wordt. Het is toch al geweldig dat we een Nederlandse Grand Prix krijgen, mocht-ie er komen? Succes of niet, na twee of drie jaar weg of niet, als liefhebbers moet je blij zijn als er een GP komt. Dat het circuit verpest wordt voor de motorraces is vind ik een beetje geneuzel, er zijn zoveel factoren die invloed hebben op circuits." Hoe ervaar jij de fanbeleving van het oranjelegioen? “Het is fantastisch voor de F1 dat het oranjelegioen er is, en voor henzelf bovenal. In Oostenrijk was het feest en in Hongarije werd er gefeest voor Ricciardo nadat Max was uitgevallen. Ik zou zeggen: blijf genieten, en niet alleen van Max, maar van F1 in bredere zin. In heel Nederland, in slipstream van het Verstappen-effect, is er veel meer interesse in de sport." "Mensen willen over Vettel en Hamilton, maar ook over Ricciardo en Sainz en Ocon lezen. Het is niet alleen meer Verstappen, maar ook Formule 1 voor Nederland. Natuurlijk kan je je afvragen of dat zo blijft mocht Max de F1 verlaten, maar ik ben ervan overtuigd dat de F1 interesse breed is. Zovaak dat mensen vragen ‘wie gaat er winnen’, of zeggen ‘gek he dat McLaren het fout doet’. Als Nederlandse fans dat zo volhouden dat gaan we nog een hoop leuke jaren tegemoet gaan."
Meest gelezen