Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Formule 1 moet minimaal 15 Grands Prix rijden in 2020"

Het is nog even wachten op de nieuwe Formule 1-kalender voor 2020. Liberty Media probeert groen licht te krijgen voor races in diverse landen, maar wacht op witte rook vanuit diverse overheden.

De coureurs, teams en fans staan te trappelen van ongeduld. Sinds de Grand Prix van Abu Dhabi op 1 december is het stil op de circuits. Als op 5 juli in Oostenrijk het F1-seizoen van start gaat heeft de F1 de langste periode zonder races achter de rug. RacingNews365 sprak met Olav Mol over het F1-seizoen 2020 en de complexe puzzel voor Liberty Media. "Waar je mee zit is dat er acht races nodig zijn om een officieel WK te hebben. Los daarvan is met de TV-zenders afgesproken dat er minimaal vijftien races verreden moeten worden", legt de F1-commentator uit. "Het grote geld in de F1 komt van de TV-stations vandaan. Heel flauw gezegd: als je twee races per circuit zou houden heb je maar acht circuits nodig om tot zestien wedstrijden te komen." Uit cijfers van de Formule 1 blijkt dat liefst $ 768,2 miljoen op jaarbasis afkomstig is uit deals met TV-stations, op een totale omzet van twee miljard dollar. Mol verwacht op korte termijn meer duidelijkheid over de kalender voor 2020: "Chase Carey gaf dit eerder aan. Toen sprak hij over een start op 5 juli in Europa en daarna is het plan om te racen in Europa, Azië en Amerika. Ik verwacht dat dit helderder wordt." "Liberty Media is enorm aan het sleutelen en als de Formule 1-trein in beweging is kunnen ze hem niet stopzetten. Ze kunnen niet zeggen ‘we gaan naar Oostenrijk en dan zien we het wel’. De Formule 1 moet afspraken maken met alle landen, daarbij moeten ze nu al maanden vooruit kijken." "Ze moeten echter uitgaan van de huidige situatie omtrent het coronavirus en aan deze landen uitleggen hoe de F1 het wil organiseren. Daarbij moeten ze ook kijken naar scenario’s waarin het coronavirus in een land weer wat heftiger wordt. Zijn ze dan nog welkom of niet?" Mol zou niet graag in de schoenen staan van de F1-bazen: "Ik denk dat er heel veel mitsen en maren zijn. De F1 is hard aan het werk en het is een flinke puzzel. Ik benijd ze zeker niet."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi