Technologische breuk met het verleden
De meest zichtbare verandering is de verdwijning van het DRS-systeem dat sinds 2011 onderdeel uitmaakt van de Formule 1. Het vertrouwde achtervleugeltje dat openklapte voor inhaalmanoeuvres maakt plaats voor actieve aerodynamica.
De F1-auto's krijgen in 2026 twee verschillende modi: een cornering-modus voor maximale downforce in bochten en een straight-line modus die weerstand vermindert op rechte stukken.
Hagelnieuwe hybride F1-motoren
Tegelijkertijd verdwijnt de huidige generatie motoren definitief. Het complexe MGU-H-systemen wordt geschrapt ten gunste van een revolutionaire 50-50 verdeling tussen verbrandingsmotor en elektrische aandrijving.
Waar nu de verbrandingsmotor 550 kilowatt produceert tegenover 120 kilowatt elektrisch, wordt dit in 2026 omgedraaid naar 400 kilowatt voor de verbrandingsmotor en maar liefst 350 kilowatt elektrisch vermogen.
Einde aan succespartnership Red Bull – Honda
Vier wereldtitels voor Max Verstappen en twee voor Red Bull. Het zijn de indrukwekkende cijfers die de samenwerking met Honda bracht.
De Japanse motorleverancier stapt over naar Aston Martin en Red Bull gaat voor het eerst in haar geschiedenis zelf motoren ontwikkelen in samenspraak met Ford.
GP van Emilia-Romagna
Het iconische circuit van Imola verdwijnt van de kalender. De Italiaanse race moet plaatsmaken voor een tweede GP op Spaanse bodem. Op een nog te realiseren stratencircuit in Madrid moet in 2026 geracet gaan worden.
Yuki Tsunoda zwaait af
De kleine Japanner kon geen potten breken bij Red Bull en moet zijn stoeltje afstaan aan Isack Hadjar. De snelle Fransman krijgt de kans, maar wacht de zeer zware taak om wél te slagen als tweede Red Bull-coureur.
Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, Sergio Perez, Liam Lawson en Yuki Tsunoda legden het allemaal zwaar af ten opzichte van Verstappen.
Bye Bye Sauber
Het team van Sauber verdwijnt. De renstal debuteerde in 1993 in de F1 en was steevast in het middenveld te vinden. De meest succesvolle periode beleefde de renstal samen met BMW, met een 2e en 3e positie in het WK bij de constructeurs in 2007 en 2008.
Vanaf 2026 gaat het team door het leven als Audi, met Nico Hulkenberg en Gabriel Bortoleto als coureurs.
Terugkeer van oude bekenden!
De razend populaire Sergio Perez keert terug op de grid! Samen met Valtteri Bottas, in 2025 reservecoureur van Mercedes, vormt de Mexicaan het rijdersduo van het hagelnieuwe team van Cadillac.
De Amerikaanse autofabrikant waagt de sprong in het diepe en vormt het elfde team. General Motors betaalde een expansiefee van 450 miljoen dollar om toegang tot de grid te verkrijgen.
Korte winter
De F1-fans kunnen zich direct na de feestdagen al opmaken voor actie! Begin januari worden de nieuwe wagens al gepresenteerd en in januari komen de teams al in actie tijdens de eerste wintertestweek op het circuit van Barcelona.
Van 26 tot en met 30 januari testen de teams hun auto's achter gesloten deuren in Barcelona. Daarna volgen nog twee testweken in Bahrein.
F1-kalender 2026
De F1-kalender van 2026! Zet hem ook met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Mis niets van het F1-seizoen 2026. Zet de F1-kalender met een klik in de agende van jouw telefoon of laptop!
Download kalenderMeest gelezen










Praat mee!