Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 overweegt omstreden bandenregel te schrappen

Dankzij de nieuwe technische regelementen zullen de Formule 1-auto's er volgend jaar heel anders uit zien. Maar volgens Ross Brawn kunnen er misschien ook dingen worden gewijzigd aan het sportief regelement.

Door de huidige Formule 1-regels worden de coureurs die doorgaan naar Q3, gedwongen om de race te starten op de band waarop ze zich in Q2 gekwalificeerd hebben. Een regel die een onbedoeld effect heeft en daarom wellicht kan komen te vervallen als het aan Ross Brawn ligt. "Eén van de ongewenste gevolgen van de Q2-bandenregel is dat degenen die heel snel zijn nog meer voordeel hebben, omdat ze gemakkelijk kunnen kiezen welke band ze willen voor Q2," zei Brawn tegen onder meer RacingNews365 . "Terwijl degenen die wanhopig het laatste gedeelte van de kwalificatie willen halen, wel op een zachte band zullen moeten rijden. Dus het heeft een licht tegengesteld effect gehad, zou ik zeggen." De F1-baas denkt daarom aan het aanpassen van die regel en verwacht daar weinig complicaties. "Ik denk niet dat het een groot probleem is om het te schrappen. Het is zeker iets waar we naar kijken voor de toekomst, of die Q2-bandenregel iets is dat over het algemeen beter of slechter is voor de race." Het is overigens niet de eerste keer dat er een poging wordt gedaan om de regel aan te passen. Eind 2019 werd ook een poging gedaan, maar uiteindelijk zag men er van af. Ook dit keer zal men niet zomaar de regel door kunnen voeren en zullen de teams en de FIA er mee in moeten stemmen.

Pirelli maakt F1-banden minder temperatuurgevoelig

De banden zelf kunnen volgens Brawn ook een update gebruiken en hij vertelt dat bandenfabrikant Pirelli hier al mee bezig is. "Eén van de dingen die Pirelli heeft geprobeerd, is om de banden minder temperatuurgevoelig te maken", onthult de F1-baas. "Ze willen dat een rijder met een band kan pushen, en als hij te ver gaat, dat de band dan naar ze 'terugkomt'. Dat is een beetje moeilijk met de banden die we nu hebben, maar ze lijken vooruitgang te boeken in dat opzicht", aldus de Brit. Hij verwacht dan ook dat de rijders blij zullen zijn met de nieuwe banden, maar kan dit nog niet met zekerheid zeggen. "We denken dat de coureurs houden van de eigenschappen van de nieuwe banden. Maar totdat de banden helemaal klaar zijn en we zien hoe ze werken met de nieuwe auto's, kunnen we het niet goed beoordelen."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi