De VF-18 is een geëvolueerde versie van de 2017 auto, de VF-17. Deze auto bezorgde het team de achtste plaats in het constructeurskampioenschap, met enkele goede resultaten. Er werden 18 punten meer gescoord dan in 2016 en het team heeft de ambitie om nog meer progressie te boeken in 2018. Als CEO laat Gene Haas weten trots te zijn op het team. ''Mensen zien nu wat we kunnen doen in de Formule 1 en geloven dat Haas machinewerktuigen van wereldklasse kan bouwen. Door het Formule 1 team krijgen we als bedrijf een geloofwaardigheid die je via reclame niet krijgt.'' De Amerikaan is er van overtuigd dat het team grote stappen heeft gemaakt in de afgelopen twee seizoenen. Daar moet het in 2018 de vruchten van plukken. ''We hebben een hoop zwakke factoren verwijderd en er voor gezorgd dat onze auto nu beter presteert. Op deze manier hopen we het gat naar de topteams te dichten.''
Teambaas Guenther Steiner geeft aan dat het toevoegen van de Halo geen makkelijke taak was. De cockpitbescherming brengt extra gewicht met zich mee en verstoort de luchtstroom over de auto. ''De grootste verandering aan de auto was de halo. Het aerodynamische aspect van de halo was een kopzorg voor de designers. Het chassis moest worden aangepast zodat de halo het verplichte gewicht kon verdragen. Dit was een probleem dat ieder team moest oplossen." "De regelgeving bleef tussen 2017 en 2018 vrij stabiel, hierdoor is de auto is een evolutie van de VF-17. Onze auto in 2017 was eigenlijk best goed, maar we hebben er niet altijd het beste uitgehaald.'' De kleuren van de VF-17 zijn grijs, zwart en rood. De auto lijkt hierdoor meer op de bolide uit 2016. Zo vertelt Steiner. ''De livery is een soort van terugkeer naar wat we hadden bij onze eerste auto, de VF-16. Het uiterlijk is clean en precies, net zoals de werktuigmachines van Haas Automation.''
Meest gelezen