Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Formule 1-teams moeten af en toe derde rijder inzetten"

Het is sinds de jaren '80 niet voorgekomen dat een Formule 1-team meer dan twee wagens inzette. In het begin van dat decennium was het gebruikelijk dat (rijkere) stallen zo af en toe een derde rijder in lieten stappen, zodat deze zijn kunsten kon vertonen. Sinds midden jaren '90 zijn er strenge regels van kracht: teams moeten per se twee wagens inzetten, niet meer, niet minder.

Enkelvoudig Formule 1-wereldkampioen en racelegende Mario Andretti denkt dat de tijd rijp is om die regel te veranderen. De 78-jarige Amerikaan zou graag zien dat er wildcards worden uitgedeeld, bijvoorbeeld voor een lokale held. "Wat ik ontzettend graag zou zien is het inzetten van een wildcard. Het zou fantastisch zijn als de Formule 1-teams eens per jaar een derde rijder in konden zetten. Stel je voor: de Amerikaanse Grand Prix wordt opgefleurd met de deelname van een Amerikaanse rijder. Elk land zou haar nationale held voor een keer op kunnen laten draven." "Toen ik begon in de Formule 1, en ik weet dat dat in een andere tijd was", grapt Andretti met gevoel voor understatement in gesprek met Racingnews365 , "werden er geregeld rijders uitgenodigd. Ik ben van mening dat de sport zichzelf een handje kan helpen met een herinvoering van een regel als deze. Natuurlijk zitten er wat haken en ogen aan, maar wat ze bijvoorbeeld kunnen doen is het onmogelijk maken voor de gastrijder om punten voor het constructeurskampioenschap te scoren." "Je weet maar nooit: misschien komt de nieuwe Max Verstappen wel ineens bovendrijven. Ik heb er in ieder geval veel plezier van gehad, van dat extra zitje. Daardoor kon ik me bewijzen in de Formule 1 en heb ik een voltijdplek kunnen veroveren." Andretti stuurde voor zijn allereerste Grand Prix (Verenigde Staten 1968, Watkins Glen) direct naar de poleposition. "Tot slot: het inzetten van een populaire derde rijder kan de Grand Prix in het thuisland extra cachet geven." Andretti zou sowieso graag meer Amerikaanse invloeden in Europa zien. Waar Fernando Alonso het continent waarschijnlijk achter zich laat om deel te nemen aan de IndyCar Series, zijn er geen coureurs die de omgekeerde weg bewandelen. "Ik zou het geweldig vinden als er sprake zou zijn van kruisbestuiving. Op dit moment hebben wij Amerikanen helemaal niemand in Europa. Geen rijder in de Formule 1, geen rijder in de MotoGP – en dat terwijl we in die laatstgenoemde klasse vrij recentelijk nog grote talenten rond hebben zien rijden, die van Amerikaanse komaf zijn."

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'