Centraal in de nieuwe discussie staan de aandrijving en wielophangingen van Racing Point. Die onderdelen koopt het team (legaal) in bij Mercedes. Sterker nog, Haas en Alfa Romeo doen hetzelfde bij Ferrari en AlphaTauri bij Red Bull, met dat verschil dat ze overwegend onderdelen van dit jaar (2020) inkopen, daar waar Racing Point de onderdelen van 2019 inkoopt. Het voordeel voor Racing Point treedt volgend jaar echter in werking als het in 2021 de onderdelen van Mercedes van 2020 koopt. Die zullen beter zijn dan de één jaar oude onderdelen en dus boekt Racing Point progressie ten opzichte van dit jaar, terwijl de technische reglementen in grote lijnen bevroren worden. Teams mogen gedurende het lopende seizoen twee tokens inzetten voor probleemgebieden die ze aan willen pakken voor volgend jaar. Elk team verliest dus tokens op het moment dat ze de aandrijving en ophangingen van dit jaar onder handen willen nemen, dat terwijl Racing Point dankzij de maas in de weet 'gratis' naar nieuwere, betere exemplaren over kan stappen. Ferrari-teambaas Mattia Binotto is verbolgen over het feit dat die constructie mogelijk is. "Wij hebben de gebieden waar wij onze tokens aan willen besteden al vast moeten leggen. We zijn niet happy met het feit dat andere teams hun volledige pakket ondertussen kunnen opwaarderen van een 2019- naar een 2020-spec." Renaults technisch directeur Marcin Budkowski is het volledig met Ferrari eens: "Er zit een maas in deze regels, waar twee teams van kunnen profiteren. Dat is iets dat we moeten bespreken met de FIA en de andere teams." Het tweede team waar Budkowski op doelt is zeer waarschijnlijk AlphaTauri. Het team neemt naar verluidt delen van zowel de 2019-Red Bull als de 2020-Red Bull over, dus dat voordeel geldt in mindere mate ook voor AlphaTauri.
Meest gelezen