Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Pierre Gasly

Formule 1-trainer Gasly: "Het is ongekend waar F1-coureurs mee te maken krijgen"

Pyry Salmela is al vanaf 2014 als trainer aanwezig in de Formule 1. Salmela, die zelf ijshockey speelde, is momenteel de coach van Pierre Gasly, maar werkte bij Red Bull Racing ook al samen met Daniil Kyvat. RacingNews365 ging tijdens de GP van Monaco in gesprek met Salmela en sprak met de Fin over zijn bewondering voor F1-coureurs.

Pyry Salmela Pierre Gasly
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

In 2014 kreeg Pyry Salmela de kans om aan de slag te gaan in de Formule 1. Een enorme uitdaging voor de Fin, die op dat moment nog weinig kennis had van de autosport. "Natuurlijk was ik een beetje bekend met F1, aangezien de sport ook in die jaren al zeer populair was in Finland. Zelf was ik daarvoor echter actief als ijshockeyer en deed ik meer aan andere 'normale' sporten. Ik was zelf een goede atleet, maar ik miste iets om het zelf ver te schoppen. Onbewust was ik in die jaren echter al wel bezig om mezelf te ontwikkelen als een trainer", blikt de immer goedlachse Salmela tegenover RacingNews365 terug op zijn eigen ontwikkeling van sporter tot personal trainer.

"Ik had op dat moment echter nog geen idee in welke sport ik actief zou worden om atleten te helpen. Het enige wat ik wel wist, was dat ik samen wilde werken met atleten die er alles voor willen doen om de beste te worden", aldus Salmela, die ons zeer ontspannen te woord staat in het Red Bull Hospitality centrum in Monaco. "Dokter Aki Hintsa gaf me een belletje en ik mocht bij hem solliciteren. Op dat moment wist ik eigenlijk niet wat me precies stond te wachten en ik had niet verwacht dat ik de baan zou krijgen. Dat was echter wel het geval en een week later moest ik al naar Bahrein afreizen! Overigens werd dat nog een behoorlijk gedoe aangezien mijn paspoort net was verlopen. Gelukkig kon ik alles nog in een paar dagen regelen en naar Bahrein afreizen en sindsdien ben ik actief in de Formule 1", lacht hij.

Het was iets dat Salmela eigenlijk niet had verwacht, aangezien de sterke trainer zich interesseert in verschillende sporten. "Eigenlijk dacht ik dat ik ongeveer elke drie jaar een nieuwe sporter in een nieuwe sport zou gaan begeleiden. Het is nu duidelijk dat dat niet het geval is geweest en dat is vooral omdat het een ontzettende uitdaging is om een F1-coureur te begeleiden. Zij zijn namelijk fantastische atleten en waar zij mee te maken krijgen is ongekend. Zowel in als buiten de wagen komt er ontzettend veel op hen af."

F1-coureurs zijn fantastische atleten en waar zij mee te maken krijgen is ongekend

- Pyry Salmela

Perfectionist

"Dat is iets waarin ik me ontzettend heb moeten verdiepen", vervolgt Pyry. "Toen ik in de F1 binnenkwam had ik namelijk nog geen goed idee hoe een Formule 1-coureur zich ideaal kan voorbereiden op een GP. In de loop der jaren heb ik echter veel geleerd en een goed idee gekregen van wat er nodig is om een F1-coureur in zijn beste vorm te krijgen. Dat doe ik niet alleen, want inmiddels heb ik een heel team waarmee ik samenwerk, om op het moment Pierre Gasly goed te kunnen begeleiden. In het team zijn bijvoorbeeld een fysiotherapeut, een mental coach en een medische expert aanwezig. Door al die expertise samen te voegen, kun je uiteindelijk een ideaal plan creëren voor de coureur en dat is wat we nu uitstekend op orde hebben."

Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat Salmela een perfectionist is en het dus ook niet schroomt om zich links en rechts in nieuwe materie te verdiepen. Iets wat volgens de trainer ook nodig is, juist omdat de F1-coureurs over een grote 'skill set' moeten beschikken. "Een duidelijk voorbeeld van hoe moeilijk het is om een coureur te zijn, is de concentratie die ze constant op moeten brengen. Als een 'normaal' persoon bijvoorbeeld tien kilometer gaat rennen en het wordt zwaar, dan kun je even je ogen sluiten om alles eruit te persen. Wanneer een coureur dat doet als het tijdens een race zwaar begint te worden, mist hij een rempunt of crasht hij in het ergste geval. Daarom moet een coureur topprestaties laten zien die hem in staat stellen om onder fysiologische stress nauwkeurig te presteren."

"De sterkte van de nek en het grote uithoudingsvermogen zijn de bekende F1-specifieke fitnessdoelen, vanwege de grote cardiovasculaire stress en de enorme G-krachten die de coureur moet doorstaan tijdens het besturen van de auto", vervolgt Salmela. "Ik kijk echter naar het lichaam als geheel en wat deze sport zo interessant maakt is de complexiteit. Het is een combinatie van motorische en sensomotorische vaardigheden, gecombineerd met een aantal fysiologische stressfactoren. Het zoeken naar de balans in die puzzel maakt het interessant."

Bewondering voor F1-coureurs

Volgens Salmela moet een coureur zich op vele manieren goed voorbereiden en moet hij zich niet alleen focussen op het trainen van zijn fysiek. "Reflexen zijn belangrijk voor een coureur, maar F1-coureurs zijn qua reactie al zeer goed getraind en daarom maak ik het ze wat dat betreft niet te lastig. Het belangrijkste voor een F1-coureur is namelijk het besturen van de wagen en daar moet dus de focus op liggen. Ik heb zelf een klein beetje ervaring opgedaan in het racen, om zo een beter idee te krijgen van hetgeen dat de coureurs mee maken en ik zodoende mijn trainingen voor de coureurs kon verbeteren."

"Door mijn eigen ervaring op het circuit en in de simulator, en de samenwerking die ik heb gehad met Kvyat en Gasly, heb ik nog meer respect gekregen voor de coureurs. Coureurs moeten namelijk over een geweldige 'skill set' beschikken om mee te kunnen strijden in F1. Het is het hele plaatje dat moet kloppen, zowel op als naast de baan. Dat maakt de sport en de coureurs ook zo specifiek ten opzichte van andere sporten en atleten. Naast goed moeten kunnen racen, heb je bijvoorbeeld ook te maken met veel media- en sponsorverplichtingen."

"Racen in een moderne Formule 1-bolide is ongelooflijk complex en verschilt enorm van het rijden in een normale straatauto. Ik durf te wedden dat slechts weinigen van ons in staat zouden zijn om de wagen de pitstraat uit te sturen. Vaardigheden zoals remmen en sturen onder de knie hebben is één ding, de grip begrijpen en het gedrag van de auto aanvoelen is weer iets heel anders. Als je dat combineert met een constante evolutie op het circuit en fysiologische stress, dan begin je de complexiteit van deze sport te begrijpen. Dit alles samen maakt deze sport en zijn coureurs in mijn ogen zeer uniek en dat is de belangrijkste reden waarom ik nog steeds bij deze sport ben betrokken en niet naar een andere sport ben overgestapt."

De komende jaren lijkt het dan ook waarschijnlijk dat we Salmela terug blijven zien op de F1 grid. "Ik heb nog steeds dezelfde atletenmentaliteit die ik nodig heb om het gevoel te hebben dat ik vooruitgang boek, maar ik ben erg blij met waar ik op dit moment sta. We hebben een uitstekende werkrelatie, doordat we dezelfde doelen voor ogen hebben. Er zijn duidelijke doelstellingen die we hebben opgesteld en beiden gaan we zeer gedisciplineerd te werk om die doelstellingen te behalen", spreekt Salmela zich met een duidelijke overtuiging in zijn blik uit over zijn coureur Gasly.

Naast de bewondering die hij heeft voor de F1-coureurs, is het ook duidelijk dat de resultaten die hij de afgelopen jaren met Gasly heeft geboekt de Fin nog meer motivatie geven: "Wanneer ik naar Pierre kijk, dan zie ik dat hij zich in de afgelopen jaren zijn volledige skill set heeft verbeterd en dat is als trainer zeer fijn om te zien. Het betekent dat hij zich volledig geeft en dat is ook precies wat ik van mezelf verlang."

Ook interessant:

Verstappen moet wederom boven zijn Red Bull uitstijgen

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken we uitgebreid vooruit op de GP van Azerbeidzjan, maar staan Tom Coronel en co. ook stil bij alle andere gebeurtenissen in F1. Wat te denken van de contractverlenging van Sergio Perez? Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

1 reactie

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt