Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-wereld reageert vol verbazing op nieuwe DAS-systeem van Mercedes

Mercedes schudde de Formule 1-paddock in Barcelona flink op tijdens de eerste testweek. In aanloop naar de tweede week houdt het innovatieve systeem de Formule 1-wereld nog steeds in zijn greep.

In de garageboxen van verscheidene Formule 1-teams werd er tijdens de tweede testdag in Barcelona, afgelopen donderdag, hier en daar eens goed in de ogen gewreven. Trok Lewis Hamilton nou het stuur naar zich toe op het rechte stuk? Gebeurde er nou iets met de stand van de banden toen hij dat deed? Ja, was het antwoord. Mercedes had iets nieuws verzonnen: Dual Axis Steering, inmiddels alom bekend als het DAS-systeem. Mocht je op een of andere manier hebben gemist wat het systeem doet, dan leggen we graag nog een keer uit wat er precies gebeurt op het moment dat een van de Mercedes-coureurs het stuur naar zich toe trekt en later weer van zich afduwt. Als Hamilton of Bottas het stuur naar zich toetrekt, dan worden de voorste wielen vanuit een iets schuine stand naar buiten toe - 'toe out' - gecorrigeerd naar een rechtere positie, met minder rijweerstand en slijtage op de rechte stukken tot gevolg. Aan het eind van het rechte stuk duwen de coureurs het stuur weer naar voren om de wielen weer iets naar buiten te laten wijzen voor beter weggedrag bij het insturen van de bochten. Tekst gaat verder onder de Tweet, waarop verschillende Renault-teamleden te zien zijn die vol verbazing naar het Mercedes-trucje kijken

1230590569904300043

⚫Renault takımı Mercedes'in DAS sistemiyle ilk böyle tanışmış. 📺F1 TV 🇪🇸 #F1Testing | #F1 pic.twitter.com/1Clf7Qk7Vj — Tutkumuz F1 🏎 (@F1tutkumuz) February 20, 2020

Links en rechts braken er sindsdien discussies uit in de Formule 1-paddock, waar ook RacingNews365 afgelopen testweek aanwezig was en de komende testweek aanwezig zal zijn. Aan de ene kant toonde velen veel lof voor de innovatie van de Silver Arrows , maar aan de andere kant werd er ook hardop afgevraagd hoe zoiets legaal kan zijn. RacingNews365 verzamelde enkele reacties. Bij Renault vielen in ieder geval de monden open van verbazing, erkent ook Alan Permane, de Sporting Director van het Franse team: "We waren verbaasd. We vroegen ons meteen af wat het doet, en eerlijk gezegd weten we het ook niet precies. James (Allison, technisch directeur van Mercedes, red.), en zijn mannen hebben iets slims verzonnen en zullen er waarschijnlijk zeker van zijn dat het veilig en legaal is en er tijd mee kan worden gewonnen op de baan." Ook bij de grote rivaal, Ferrari, werd er vol verbazing gekeken naar het nieuwe systeem van Mercedes. Laurent Mekies, Sporting Director van het Italiaanse team, wil er niet al te veel woorden aan vuil maken. "Van buitenaf is het lastig in te schatten wat het DAS-systeem precies doet. Verder zijn we geheel afhankelijk van de FIA, die bepaalt of het wel of niet legaal is. Het is een complex stuk techniek, dus voor ons als derde partij is het moeilijk om conclusies te trekken. Dat is aan de FIA", zo concludeert Mekies. Daarmee volgt hij in grote lijnen de woorden van zijn baas, Mattia Binotto, die erop vertrouwt dat de FIA de juiste beslissingen zal nemen, maar echt enorm onder de indruk is de Italiaan niet: "Het zal geen gamechanger zijn, daar heb je een heel pakket voor nodig, maar dat Ferrari het systeem goed gaat bekijken, is zeker. Als we het overnemen, als het legaal is, dan zal het zeker een half seizoen duren voordat het op de auto zit", aldus Binotto. Want over de legaliteit van het systeem wordt door velen getwijfeld. Het zal aankomen op de details, denkt Renault. "Mercedes zal er hoogstwaarschijnlijk wel met de FIA over hebben gesproken en zal er wel vanuit gaan dat het legaal is. Ik heb mijn twijfels of het binnen de parc fermé-regels valt, maar het zal uiteindelijk waarschijnlijk op de details aankomen: heeft DAS te maken met het stuursysteem of juist is met de wielophanging? We zullen zien. Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt het wel te weten. Het duurde niet lang voordat de Oostenrijker zijn mening over het Mercedes-trucje had uitgesproken. "Het is volstrekt illegaal", zo klonk het uit de mond van de Red Bull-man. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Aan de kant van de coureurs waren de meningen ook verdeeld. Ferrari-coureur Sebastian Vettel denkt niet dat het DAS-systeem op zich het verschil zal maken tussen wel of geen wereldtitel. "Het ziet er interessant uit, het is zeker een innovatie, maar ik denk dat het eerder aankomt op de auto die je om het systeem heen hebt gebouwd. Ik denk niet dat het systeem op zich het verschil kan maken. Misschien onderschat ik het, maar ik denk niet dat het een garantie is voor de overwinning. Er komt veel meer bij kijken om een winnende auto te maken." Daniel Ricciardo neemt zijn hoed af voor het Mercedes-team. "Zij zijn het te kloppen team dat al jaren domineert en alsnog zijn zij het die iedereen op deze manier pushen om innovatief te zijn. Ze nemen niks voor lief en daarom zijn zij zo dominant. Zij laten zien hoe het moet. Als concurrent kan ik daar niets dan respect voor hebben. Het is goed om te zien dat ze bereid zijn om zo ver te gaan. Er wordt over niks anders gepraat." Namens Red Bull erkent Max Verstappen dat hij een dergelijk systeem als DAS absoluut niet had aan zien komen, maar verder maakt hij zich niet druk over de innovatie van zijn grootste concurrenten. De Red Bull-coureur is vooral op zichzelf en zijn team gericht. "Dat is het enige dat we zelf in controle hebben. In Melbourne zullen we wel zien", aldus de immer nuchtere Nederlander. Max Verstappen kende een uitstekende testweek in zijn nieuwe Red Bull, maar Mercedes was wederom ijzersterk. En speelde Ferrari verstoppertje of zijn er echt problemen? Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen behandelen dit en nog veel meer in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, die hieronder te luisteren is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi