Dit weekend start het zesde seizoen van de Formule E, het tweede seizoen waarin gebruik wordt gemaakt van de hyperfuturistische Gen 2-bolides. Het zijn echter niet alleen de auto's die er indrukwekkend uitzien, het deelnemersveld is dat anno 2019/2020 ook. Er rijden de nodige voormalig Formule 1-coureurs rond. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Felipe Massa en regerend kampioen Jean-Eric Verge. Dergelijke jongens worden uitgedaagd door diverse oudgedienden uit andere disciplines, zoals Andre Lotterer en Neel Jani, terwijl jonge talenten zoals bijvoorbeeld een Nyck de Vries op de deur kloppen. Nick de Vries, die uitkomt voor Mercedes, is echter niet de enige Nederlander in de klasse. Robin Frijns begint tot het vaste meubilair van de klasse te behoren en mocht voor het seizoen 2019/2020 aanblijven bij Envision Virgin Racing, het team waarmee hij het vorige seizoen als vierde afsloot. Frijns gooide dus reeds hoge ogen, maar ook een nieuwkomer van het kaliber-Mercedes mag niet worden onderschat. De naam Mercedes is al gevallen. Het is één van de vele merken die de Formule E omarmen als een nieuwe, toonaangevende klasse. Het debuut van Mercedes valt samen met de entree van een andere grote Duitse autofabrikant, te weten Porsche. Audi, DS, Nissan, Jaguar én BMW deden al mee en zo rijden er in de Formule E meer autofabrikanten rond dan in de Formule 1, het bewijs van potentieel van de klasse.
Met het oog op het nieuwe seizoen heeft de Formule E enkele nieuwe regels geïntroduceerd om close racing verder te bevorderen. Niet alleen de de polesitter krijgt drie extra punten, ook de coureur met de snelste ronde in de groepsfase van de kwalificatie krijgt een extra punt. Attack Mode blijft bestaan. Het principe, waarbij de coureur een afwijkende lijn moet volgen om extra power tot zijn beschikking te krijgen, werd wel eens uitgelegd als een 'Mario Kart'-regel, maar de extra kilowatturen (dit jaar nog eens 10 kWh meer dan vorig jaar) zorgen voor spectaculaire momenten tijdens de race. Anders dan vorig jaar kan deze Attack Mode niet worden ingezet tijdens de safety car-perioden, waarin het coureurs ook niet meer is toegestaan om energie te sparen. Ook de 'fanboost' blijft behouden. Fans kunnen ook dit seizoen weer stemmen op hun favoriete coureur voor extra vermogen tijdens de race. Close racing en dat op enkele van de meest exotische locaties en in de grootste steden ter wereld, dat is de Formule E. New York, Londen, Rome, Parijs, ze worden allemaal aangedaan. Groter dan ooit, populairder dan ooit en met meer aanzien dan ooit. Het zesde seizoen belooft aan fraai seizoen te worden dat dit weekend wordt afgetrapt in Al-Diriyah, Saoedi-Arabië, waar meteen een zogenaamde double header op het programma staat.
Meest gelezen