De komende jaren en decennia zullen autofabrikanten wereldwijd steeds meer in gaan zetten op elektrificatie. Formule E-baas Alejandro Agag denkt daarom dat de Formule E uiteindelijk de nieuwe koningsklasse van de autosport kan worden. "Ik heb al vaker gezegd dat de Formule E-klasse uiteindelijk de sport zal zijn die de auto-industrie zal vertegenwoordigen", zo voorspelt de Spaanse Formule E-baas in gesprek met Autosport. Op de lange termijn voorziet hij drie verschillende mogelijke scenarios voor de Formule 1. "Een fusie tussen de twee raceklassen is de eerste optie. Momenteel is dat niet aan de orde, maar over enkele jaren misschien wel. Een tweede optie zou zijn dat ze vasthouden aan de verbrandingsmotoren, waardoor ze de aansluiting met de auto-industrie verliezen." "F1 wordt dan een sport zonder link met de achterliggende industrie", zo voorspelt Agag, die niet denkt dat grote autofabrikanten daar enthousiast over zouden worden als de verkoop van normale straatauto's voornamelijk is gericht op elektrisch aangedreven voertuigen. Volgens de Spaanse zakenman is er ook nog een derde mogelijkheid. "De Formule 1 kan tot en met 2039 wachten en dan aanspraak maken op een licentie voor een elektrisch aangedreven singleseater-kampioenschap", zo legt hij uit, aangezien de Formule E-klasse die licentie tot en met dat jaar bezit. Welke optie geniet de voorkeur van Agag? "Optie 1, een fusie of in ieder geval een nauwe samenwerking, dat zien wij het liefst", zo luidt zijn voorspelling.
Meest gelezen