Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Forse gridstraf dreigt voor Tsunoda na zware crash

De kans is groot dat Yuki Tsunoda flink wat gridstraffen opgelegd krijgt. AlphaTauri moest na zijn crash namelijk de volledig aandrijflijn van zijn AT02 vervangen.

In de kwalificatie ging Yuki Tsunoda hard achterwaarts de bandenstapels in, met een compleet verwoeste achterkant van zijn AlpaTauri AT02 tot gevolg. Er wachtte het team flink wat werk, aangezien men een compleet nieuwe motor en een compleet nieuwe versnellingsbak heeft geïnstalleerd. Van alle onderdelen van de motor waar men er hooguit twee of drie per seizoen mag verbruiken, te weten de ICE, turbo, CE, ES, MGU-H én MGU-K werden nieuwe exemplaren aangesproken. De ES (Energy Store) en CE (Control Electronics) zijn de derde van het seizoen, terwijl er slechts twee gebruikt mogen worden. Ook de versnellingsbak is verwisseld, terwijl die zes opeenvolgende Grands Prix mee zou moeten gaan en dus heeft men ook die kwestie voorgedragen aan de stewards. Een dubbele gridstraf is waarschijnlijk, maar de echte pijn zit hem in het gegeven dat na nog geen twee GP's dergelijke gebruikslimieten al zijn overschreden. Immers, omdat Tsunoda zich door zijn crash niet wist te kwalificeren, moest hij de race sowieso al van achteraan aanvangen en doen de gridstraffen hem op korte termijn dus op geen enkele manier pijn. Update: Vanwege het wisselen van de motorcomponenten moet Tsunoda formeel achteraan starten, voor het wisselen van de versnellingsbak krijgt hij vijf plaatsen gridstraf, maar zoals gezegd, die straffen raken hem hier niet.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'