Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wederom forse kritiek op FIA-beslissingen: "Men leert nooit van fouten"

Ook in de Formule E is er kritiek geuit op de handelswijze van de FIA. In de slotfase van de tweede ePrix in Saoedi-Arabië ontstond er verwarring bij coureurs door een situatie achter de safety car.

In de laatste minuten van de tweede ePrix in Saoedi-Arabië ging het mis bij Alexander Sims. De Formule E-coureur moest zijn bolide na schade parkeren, waarna de safety car het circuit opdook. De overige coureurs moesten vlak langs een hijskraan rijden, tot groot ongenoegen van een aantal rijders. Zo ook bij Jean-Eric Vergne, die kritiek uit op het incident met de hijskraan. "Ik ben nog steeds in shock als ik kijk naar hoe het einde van de race werd afgehandeld", legt hij uit op Twitter . "Een kraan op het circuit, een safety car die vlak daarvoor stopt in een blinde bocht terwijl auto's zich opstapelen, geen informatie voor ons... Het lijkt er op dat men niet leert van fouten gemaakt in het verleden."

Situatie met hijskranen zeer gevaarlijk in de autosport

Wat Vergne bedoelt met de fouten in het verleden, laat hij in het midden. Veiligheid van de coureurs is zeer belangrijk, vooral als er bijvoorbeeld een hijskraan op het circuit staat. In 2014 veroorzaakte dit een zwaar ongeluk, waarbij Formule 1-coureur Jules Bianchi kwam te overlijden nadat hij crashte tegen een shovel. Sindsdien is de FIA extra voorzichtig tijdens soortgelijke situaties. Ook ligt een rommelig einde van een race door een safety car-periode gevoelig na de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021. Hier werd de safety car zo snel mogelijk naar binnen gehaald zodat er nog geracet kon worden. Dit was ook het geval bij de ePrix in Saoedi-Arabië. Hier werd de safety car binnengehaald om vervolgens nog enkele meters te racen, want de finish lag een bocht verderop.

Het Formule E incident en de kritiek van Vergne

1487688918766174209

Still shocked to see how the end of the race was handled. A Crain on track, a safety car stopping right before it in a blind corner resulting in cars piling up, no informations given to us… seems like people don’t learn from past mistakes pic.twitter.com/QtMlkEomDZ — Jean-Eric Vergne (@JeanEricVergne) January 30, 2022

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje