Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Frijns tweede, D'Ambrosio wint na Beierse broedermoord

De ePrix van Marrakesh leek uit te draaien op een dubbelzege voor BMW, maar na een botsing tussen beide BMW-rijders kon Jérôme d'Ambrosio met de overwinning aan de haal gaan. De Nederlander Robin Frijns belandde voor de tweede keer in zijn FE-carrière en voor de eerste keer in ruim drie jaar op het podium: hij werd keurig tweede.

Voor de tweede achtereenvolgende race gaf de Formule E een geweldig visitekaartje af. Nadat de eerste wedstrijd van het vijfde seizoen al erg spannend te noemen was, hielden de gevechten in de tweede wedstrijd eigenlijk nooit op. Onder meer Robin Frijns, die uiteindelijk tweede werd, was vertegenwoordigd in een spectaculaire strijd.

BMW, Virgin en Techeetah lijken allen op hun eigen manier een ontzettend goede wagen te hebben gebouwd. Het eerste team is vooral sterk als ze vooraan kunnen rijden in de race, het tweede team gaat erg rap over een rondje. De Techeetahs van wereldkampioen Jean-Eric Vergne en André Lotterer zijn mogelijk over het algemeen genomen het beste, echter, het besturende tweetal is voorlopig nog niet foutloos. Vergne had in Marrakesh makkelijk mee kunnen strijden om de zege, ware het niet dat hij zich kort na de start op liet fokken. De Franse voormalig Formule 1-coureur had een paar uur voor de start namelijk nipt naast de polesposition gegrepen en wilde Sam Bird, die vanaf P1 vertrok, direct inreken. Wat volgde was een stuntelige en haast wereldkampioen-onwaardige actie in bocht één, waardoor Vergne al na een paar honderd meter met zijn neus de verkeerde kant op wees. Bird, teammaat van Frijns, hield het pelotonnetje achter hem duidelijk op. De Virgin van de Brit, die na de kwalificatie beschadigd was geraakt aan zijn achterkant omdat de NIO van Tom Dillmann geen remmen meer had, kon de aanstormende BMW's van Félix da Costa en Sims onmogelijk achter zich houden. Vooral de opmars van Félix da Costa was indrukwekkend te noemen. De Portugees vertrok na een gridstraf vanaf P6.

De droom van BMW veranderde tien minuten voor het einde in een nachtmerrie toen Sims pardoes besloot om de leidende Félix da Costa aan te vallen. De Portugese oud Red Bull-junior besloot zijn collega geen duimbreed toe te geven, waarop het tweetal samen van de baan schoot. Sims kon, al zij het na enkele plaatsen te hebben verloren, zijn weg vervolgen. Voor Félix da Costa zat het er echter op. De wedstrijdleiding, waar Max Verstappen als onderdeel van zijn taakstraf op moest toekijken, besloot een Safety Car in te zetten voor het slotakkoord. Frijns lag op het moment van de neutralisatie op een tweede plaats. Met nog twee ronden voor de boeg werd het neutralisatievoertuig naar binnen gehaald, en mochten de coureurs weer op vol vermogen rijden. D'Ambrosio bleek de gelukkigste: de Belg had zich voor het BMW-incident naar een derde plaats opgewerkt en erfde de leiding op het moment dat de Beierse broedermoord plaatsvond. Na een ontzettend spannende slotfase kwam Frijns kort achter de Belg als tweede over de meet, voor Bird en Sims. Vergne had zich bij het vallen van de vlag opgewerkt naar P5, voor Lotterer en Di Grassi. Frijns mocht voor de tweede keer in zijn Formule E-carrière het podium bestijgen. De 27-jarige Limburger werd in zijn debuutseizoen al eens derde, en scoorde zodoende in Marrakesh het beste resultaat van zijn elektrische loopbaan. Overigens zagen voormalig Formule 1-coureurs Pascal Wehrlein (die zijn debuut maakte) en Stoffel Vandoorne de finishvlag niet: het tweetal moest voortijdig opgeven. De volgende ePrix vindt over twee weken plaats in het Parque O'Higgins in de Chileense hoofdstad Santiago.

x
Breaking McLaren deelt opvallende claim over Verstappen: "Nodig iedereen uit om dat te doen"