Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gaat achter de lach van Ricciardo spijt over Red Bull-afscheid schuil?

Daniel Ricciardo ging naar Renault om dat team naar de top te helpen. De gestelde doelen voor dit jaar werden echter niet behaald en het meerjarenplan van Renault wordt almaar opgerekt. Zou de Australiër het hem zo vertrouwde Red Bull al missen?

Het was in de zomerstop van 2018 dat Daniel Ricciardo aankondigde weg te gaan bij Red Bull en in te stappen bij Renault. Dat hij daar een goede boterham zou gaan verdienen werd al snel duidelijk, maar de Australiër claimde vooral toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Dat was, en is dat mogelijk nog steeds, een plausibele verklaring. Ja, hij sprokkelde zijn overwinningen bij elkaar, maar in vijf jaar zat er toch weinig vooruitgang in. In zijn eerste dienstjaar bij Red Bull pakte hij immers meer overwinningen dan in 2018. Natuurlijk, die komst van Honda had mogelijk ook die 'nieuwe uitdaging' kunnen zijn, maar Ricciardo pakte het groots aan. Hij koos voor een compleet nieuwe werkomgeving, een omgeving waarin zijn teamgenoot bovendien niet langer Max Verstappen heet. We zijn inmiddels een jaar en drie races verder sinds de aankondiging van zijn vertrek. Daniel Ricciardo staat negende in de WK-stand en maakte nog geen enkele keer aanspraak op een podiumplaats, en dat toch in het jaar waarin Renault de aansluiting met de top drie wilde vinden. Het meerjarenplan dat Renault in 2016 met het nodige realisme aankondigde, wordt inmiddels jaarlijks met twaalf maanden opgerekt, simpelweg omdat de doelen niet binnen de gestelde termijn behaald worden. Ook de man die als kartrekker werd binnengehaald lijkt zijn stempel nog niet te kunnen drukken. Ja, Renault werd vierde en vijfde in Monza, maar in andere Grands Prix reed Renault kleurloos mee in de achterhoed van het middenveld. Wat dat betreft heeft een team als McLaren in verhouding grotere stappen gezet en dat met een jonkie als Lando Norris binnen de gelederen. En juist dat geeft stof tot nadenken. Het is immers niet te verwachten dat Renault volgend jaar wél opeens een topteam is en de jaren daarna zijn met de invoering van nieuwe regels voor alle teams onzeker.

Daniel Ricciardo zal nog steeds ooit weer voor een topteam willen rijden, maar waar je als teambaas voor aanvang van 2018 Ricciardo natuurlijk verkozen zou hebben boven een jonge jongen als Norris, hoeft dat richting 2021 helemaal niet zo logisch meer te zijn. Voormalig Red Bull-coureur Mark Webber vreest dan ook voor de toekomst van Ricciardo: "Er komen nieuwe jongens de Formule 1 binnen en die veranderen het landschap. Het ene moment denk je de tijd nog aan jouw kant te hebben, maar het volgende moment komt de nieuwe generatie al langszij", zo werd de Australiër geciteerd Fox Sports . Ricciardo zal ooit weer voor een topteam willen rijden, een topteam zoals Red Bull dat was. Daar tonen nu jongens als Pierre Gasly en Alexander Albon aan dat ze weliswaar capabele coureurs zijn, maar dat ze niet zijn opgewassen tegen Max Verstappen. De Australiër was dat met enige regelmaat wél. Red Bull zal hem om die reden missen en wellicht is dat gevoel geheel wederzijds. "Hij kan weleens heel veel spijt hebben van zijn tweejarige Renault-contract, maar dat zal hij hij snel los moeten laten", aldus Webber, die ziet dat Red Bull de zaken beter voor elkaar heeft dan Renault: "Het pakket aldaar is natuurlijk veel beter en financieel gezien zal Red Bull bovendien echt niet heel veel minder geboden hebben. Ik zou willen dat hij was gebleven." Het silly season in de Formule 1 is nog in volle gang en de toekomst van Ricciardo is zeker nog niet in beton gegoten. Hij werd even gelinkt aan een stoeltje bij Ferrari, mocht Sebastian Vettel besluiten daar weg te gaan, maar die lijkt zijn mojo aldaar helemaal terug te hebben gevonden. Voor Ricciardo lijkt er dan ook niets anders op te zitten dan zijn Renault-contract uit te dienen, om vervolgens.....ja, wat eigenlijk? De tijd zal het leren, de tijd die in de Formule 1 nooit, maar dan ook nooit stilstaat. Luister hieronder naar de nieuwste RacingNews365 podcast, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel vooruit blikken op de Grand Prix van Rusland die komend weekend verreden wordt.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"