20 punten. Dat is de opbrengst van Alpine dit seizoen en het team is daarmee de hekkensluiter bij de constructeurs. Het gat met nummer negen Haas bedraagt vijftien punten. De Franse renstal heeft een paar goede resultaten nodig om niet stijf onderaan te eindigen. Daarbij lijkt het team vooral te moeten leunen op de kwaliteiten van Pierre Gasly, die voorlopig verantwoordelijk is voor alle behaalde punten.
De paar goede resultaten van Gasly nemen niet weg dat het team dit seizoen een vrije val heeft gemaakt en dat terwijl het team de afgelopen vier jaar een aantal bijzondere successen boekte. Neem bijvoorbeeld de overwinning van Esteban Ocon tijdens de GP van Hongarije in 2021, een van de zes podiumplaatsen die het team richting de top van het middenveld lanceerde. Daar lijkt momenteel weinig van over te zijn.
Er gaat voor 2026 echter een ingrijpende verandering plaatsvinden. Door het vertrek van Renault als motorleverancier aan het einde van 2025 zal Alpine volgend jaar met de Mercedes-krachtbron aan de start verschijnen. De laatste keer dat er een nieuw motorreglement kwam, in 2014, bleek de motorafdeling van de Zilverpijlen bij uitstek de beste krachtbron te hebben geproduceerd. Mocht dat voor 2026 ook zo zijn, dan kan Alpine zomaar een sprong naar voren maken.
Een ding is al wel zeker voor Alpine: Gasly zal voor de Franse renstal aan de start staan in 2026. In een exclusief gesprek met RacingNews365 deelt de enkelvoudig-racewinnaar zijn eerste indrukken van het 2026-project: "Ik ben al aan het werk voor 2026, dus ik heb het natuurlijk altijd nauwlettend in de gaten gehouden. Ik begrijp de voortgang en evoluties en hoe blij we als team zijn."
'Enorme verandering'
"Van wat ik tot nu toe heb gezien, vanuit het oogpunt van het team, qua structuur in de fabriek, en gezien de motivatie en de resultaten die we zien voor volgend jaar, is alles erg bemoedigend. Natuurlijk weet je niet wat de rest doet en bij zo'n grote regelwijziging is het moeilijk om erachter te komen waar de maatstaf ligt."
Alpine kijkt dus voorlopig naar zichzelf als het gaat om de ontwikkeling van de 2026-bolide. Maar ook vanuit dat oogpunt heerst er vooral tevredenheid. "Aan onze kant, vergeleken met de doelstellingen voor het team, zitten we helemaal op één lijn. En het is uiteraard een enorme verandering."
De Fransman verwacht dat niet meteen alles van een leien dakje zal gaan, maar ziet dat niet als een specifiek probleem van Alpine: "Ik ben er zeker van dat we in januari op de testdagen verschijnen en dat er veel problemen zullen opduiken door de volledig nieuwe auto's en motoren, maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe behoorlijk onder de indruk ben van wat ik van het team heb gezien."
Maar eerst zijn er nog tien Grands Prix in 2025 te verrijden. De resultaten over 2025 hebben een grote invloed op de mogelijke komende successen van de renstal. Aan de ene kant ontvangt de hekkensluiter in het kampioenschap minder prijzengeld, maar aan de andere kant mag diezelfde hekkensluiter meer tijd doorbrengen in de windtunnel. Met het oog op de nieuwe reglementen en de potentiële ontwikkelingen in de bolides, zou dat een behoorlijk voordeel kunnen zijn.
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!