Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pierre Gasly

Gasly luidt noodklok: "volledig uit de hand gelopen"

Alpine-coureur Pierre Gasly hoopt snel het gesprek aan te gaan om de problemen rondom elkaar in de weg zitten op te lossen. Gasly kreeg er twee races geleden nog een straf voor.

Gasly Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Al het volgende Formule 1-weekend in Oostenrijk hoopt Pierre Gasly het hinderen van de coureurs op het asfalt te bespreken. In de afgelopen kwalificatiesessies kregen de coureurs meermaals te maken met verhinderingen van concurrenten, waardoor er veel snelle ronden moesten worden afgebroken.

Gasly kreeg twee afzonderlijke straffen voor overtredingen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje, waardoor hij van P4 naar P10 werd gezet na de zaterdagsessie. Twee weken later in Canada werd de Alpine-coureur zelf juist in de weg gezeten door de Ferrari van Carlos Sainz. Hierdoor miste hij uiteindelijk Q2.

Dat hij daar niet blij mee was, was duidelijk te horen: scheldend en tierend schreeuwde hij over de boordradio en uiteindelijk werd Sainz ook bestraft, maar is het probleem daarmee opgelost? Nee, zo vindt hij. "Ik ben het er niet mee eens dat als je iemand in de weg zit die op poleposition staat, je anders wordt behandeld dan iemand die uit Q1 of Q2 valt", legt Gasly uit aan de media, waaronder RacingNews365.

"De schade is niet alleen voelbaar in de kwalificatie, maar duidelijk in de race. Je hele weekend wordt erdoor beïnvloed. Misschien moeten we daar opnieuw naar kijken, maar dit is volledig uit de hand gelopen. Ik weet zeker dat we het er volgende race over hebben en ik hoop dat ik in Oostenrijk wel een smooth weekend heb."

Managen van het verkeer

De coureurs zijn eigenlijk niet hoofdverantwoordelijk voor het voorkomen van elkaar ophouden. Op de baan zien ze maar weinig en moeten ze vertrouwen op de race engineers, die aan de rijders laat weten of er iemand aan komt met een snelle ronde. Gasly begrijpt dat dit een uitdaging is.

"Het managen van het verkeer is altijd heel erg lastig, dat is in elke raceklasse zo. Je hebt de hulp van je team nodig - we zijn allemaal een beetje arrogant als coureurs, maar er moet een limiet aan zitten. Hoe graag je ook een gat wil creëren voor je, je moet wel accepteren dat je niet zes seconden kan laten vallen."

"Je moet passen en meten en in Q1 in is dat natuurlijk wat lastiger dan in de andere sessies, maar we zullen er ongetwijfeld naar kijken", aldus de Fransman.

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen