The Beast, voor de volgers van de Dakar Rally is het een bekende verschijning. "De enige in zijn soort", omschrijft Tim Coronel de uit de klassen gewassen wagen. Bruut, dat is de beste omschrijving voor de beestachtige wagen. Met een 6.2 liter V8 motor laat de wagen met een luidde brom zijn tanden zien. Nee, niets van het elektrische gedoe voor Tim en Tom, gewoon ouderwetse paardenkrachten. En daar zijn er genoeg van aan boord. 440 PK en 620 Nm koppel moet ervoor zorgen dat de racende vrienden van RacingNews365 in Saoedi-Arabië alles overwinnen. Tijdens de Dakar Rally 2021 wacht het duo wederom volop uitdaging. Snelle paden, stoffige zandpaden, zand en natuurlijk: duinen! De aanloop naar de Dakar Rally stond ook dit jaar weer volop in het teken van verbeteren. The Beast onderging zijn grootste metamorfose met Tim aan het roer. Nagenoeg alles is veranderd en Tim vertelt vol enthousiasme over het 'dieet' dat zijn wagen kreeg: "We hebben wat vermogen gewonnen en het koppel is beter. Eigenlijk hebben we de auto in zijn geheel vernieuwd. Andere deuren, een korte achterkant, lichter bodywork, andere dempers", begint Tim om na twee minuten praten over alle wijzigingen tot de conclusie te komen dat The Beast zo mee kan dingen naar de hoofdprijs bij een afvalrace. "Ergens tussen de 150 en 200 kilo hebben we bespaard!" Een van de dingen die ook nieuw is aan The Beast is dat er op de motorkap het logo van RacingNews365 prijkt. Zoals de lezers van ons platform gewend zijn zullen we gedurende de gehele Dakar Rally updates geven van de avonturen van Tim en Tom en bestaat er ook de mogelijkheid om vragen te stellen. Interview gaat verder onder de foto.
Eenmaal aangekomen in Saoedi-Arabië ondervinden de Coronels ook dat daar strenge maatregelen gelden vanwege het coronavirus. Direct na aankomst in het hotel moest de tweeling, net als de rest van het team, 48 uur in volledige isolatie. "We zaten vast op onze kamer. Allemaal een eigen kamer. Daarna zijn we getest en pas na een negatieve uitslag waren we 'vrij'. Ook tijdens de Dakar Rally zal het er anders aan toe gaan. Er zijn geen fans en in het bivak zal de sfeer heel anders zijn." Normaal genoten de coureurs en teamleden met elkaar van de rally. Saamhorigheid stond altijd centraal, zeker bij de Nederlandse deelnemers. "Nu moeten we allemaal bij ons eigen team blijven. Hoe het er verder allemaal uit gaat zien tijdens de rally weet ik niet, dat gaan we wel ondervinden en het kan per dag verschillen", blikt Tim nuchter vooruit. Broer Tom is 'fully loaded' voor de rally. Stilzitten is niet zijn ding en de 48 uur op zijn kamer waren dan ook niet zijn ding. "Ik heb er echt zin in! We gaan dit jaar ook echt samen rijden. Daar hebben we al wel eens vaker over gesproken, maar nu wil ik ook daadwerkelijk een paar etappes gaan rijden. Hoe en wanneer? Dat zien we wel tijdens de rally." Op de vraag of Tim 'zijn Beast' wel af durft te staan antwoordt hij lachend: "Ja hoor. Tom kan echt wel een potje sturen. Het is niet dat hij voor het eerst aan Dakar deelneemt, hij heeft al een aantal jaar zelf in de buggy gereden", waarmee Tim verwijst naar de wereldberoemde (nachtelijke) avonturen van Tim en Tom in de woestijn. Volgens Tom is het een unicum dat twee coureurs een wagen delen tijdens de rally, waarin het normaal gesproken zo is dat de ene rijdt en de ander de gehele rally navigeert. "Onze auto is gewoon spraakmakend. Het is een unieke wagen, de enige Baja-auto die aan de start verschijnt. Herkenbaar! Een brullend beest!", aldus Tom. "We hebben dit jaar ook andere banden, een soort van competitie banden met een zachtere rubbersoort. Dat moet ons ook weer helpen." Over het einddoel dit jaar is het duo eensgezind: "Top 20. Vorig jaar zat het er al in. We beginnen weer als 47ste aan de rally en zullen de eerste dagen waarschijnlijk net in de top 30 rijden, maar beginnen rustig aan. Daarna voeren we het tempo op. Belangrijkste is dat we constant presteren", aldus Tim. "Er zijn wel meer fabrieksauto's en volop Toyota's en Mini's, maar de top 20 moet mogelijk zijn", knikt Tom eensgezind. Wie de rally gaat winnen? Voor zowel Tim als Tom zijn er twee favorieten: "Carlos Sainz of Nasser Al-Attiyah. Het zal sowieso een Mini of een Toyota worden. Zaterdag staat de proloog van 11 kilometer op het programma, zondag start de rally echt.
Meest gelezen