Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Gebroeders Coronel willen knallen in Dakar Rally: "Het is en blijft een groot avontuur"

De gebroeders Coronel beginnen zondag aan een nieuw, gezamenlijk, Dakar-avontuur. De Dakar Rally 2020 wordt voor het eerst verreden in Saoedi-Arabië. Geheel in Coronel-style staat de racende tweeling aan de start in 'The Beast 3.0'.

Met een beestachtige auto verschijnen Tim en Tom Coronel aan de start van de Dakar Rally 2020. De derde versie van 'The Beast' moet ze een klassering in de top 20 brengen. De auto is op alle punten onder handen genomen vertelde de racende tweeling aan RacingNews365 . Het bodywork is aanzienlijk lichter, de ophanging aangepast en in totaal weegt de auto ruim 150 kilo minder dan zijn voorganger. "We zijn de laatste puntjes op de i aan het zetten met de auto, zodat alles tip-top voor elkaar is", aldus Tom Coronel vanuit Jeddah, waar op donderdag de shakedown werd verreden. "Natuurlijk hebben we ook weer onze reserveonderdelen bij, want we moeten soms wat MacGyveren onderweg. Extra stuurstangen, oliepomp, ophanging en wiellagers. Ook dingen waarvan je denkt dat ze nooit stuk gaan, die kunnen kapot." "De shakedown ging super, behalve dan dat we na veertien seconden al vast stonden", lacht Coronel. "Dat was het eerste duintje, maar daarna ging het prima in de heftige, zware duinen. Het was een kwestie van nog wat details finetunen voordat de rally zondag begint." Dat de grote, zwarte 'beast' een opvallende verschijning is blijkt wel uit de aandacht die de Coronels krijgen. Niet alleen van de media en de fans, maar ook de concurrentie komt graag eens op de koffie om de imposante bolide te bekijken: "Veel andere teams zijn bij ons komen kijken naar de auto, dat is een teken dat ze ons ook in de gaten houden. We zitten bij de subtop en dat is ook waar we willen eindigen en gaan voor een top 20-klassering dit jaar." "Onze auto is een Baja-auto, met een Dakar en Coronelsausje erbovenop. Het is vanaf de basis geen gebouwde Dakar-auto, maar daardoor zijn we anders dan alle anderen en valt de auto ook wat meer op. Dat is ook wat we willen."

Voor het eerst racen de coureurs door Saoedi-Arabië, nadat de Dakar de voorbije jaren in Zuid-Amerika werd verreden. "Alles is hier gebouwd op zand. Het zijn allemaal ruige vlaktes met zand en stenen, het hele land is zand. Op de derde dag wacht ons een hele gave etappe, met grote rotsen. Een van de laatste dagen krijg je de marathonetappe, die nu meer naar het einde van de rally zit." "Na dag drie gaan we de echte duinen in, dan krijg je dagen met alleen maar duinen. De eerste dagen rijden we over een ruig terrein en is het allemaal half-half. Op de derde dag zit zelfs een recht stuk van 40 kilometer rechtdoor! Dat is een trucje van de organisatie om te kijken hoe hard die toppers daar gaan, wie er het meeste lef heeft." Het ruige terrein moet 'The Beast' goed liggen. De auto is wat groter en zwaarder dan die van de concurrentie, maar zeker op de snelle proeven kan de klepel flink naar beneden: "Onze auto heeft veel wieluitslag, een echte Baja-auto. De kunst is dat de auto zelf vlak blijft en de schokbrekers alles opvangen. We hebben daarom ook last-minute nog gewerkt aan het finetunen van de afstelling van de schokbrekers", licht Tom Coronel toe. Wie aan Coronel en Dakar denkt, denkt ook direct aan de heroïsche verhalen en het overnachten in de duinen - iets dat het duo dit jaar niet van plan is. "Je moet altijd de rustdag halen. In het begin moeten we even inkomen en het tempo rustig opbouwen. Alles voelt goed aan, de shakedown ging goed en we zijn dus vol vertrouwen dat we vanaf het begin lekker gaan." En dat overnachten in de woestijn dan Tom? "Het wordt hier al vroeg donker, maar we hebben met elkaar afgesproken dat we de verlichting van onze auto niet willen gebruiken! Dat is wel ons doel, anders is het klassement ook om zeep. Maar, Dakar is en blijft een groot avontuur."

Viaplay
x
Live Kwalificatie Formule 1 GP China 2024