Max Verstappen rijdt in 2022 met een doorontwikkeling van de Honda-motor van vorig jaar. Ja, de regels staan het toe om vlak voor de bevriezing van de motorontwikkeling met een compleet nieuwe motor te komen, maar daar kiest Honda niet voor. De sterke onderdelen van vorig jaar worden meegenomen naar de motor van 2022, waarvan nog niet bekend is hoe die op de auto aangemerkt zal worden. In een exclusief interview met RacingNews365 legt Honda's motorsportbaas Masashi Yamamoto uit op welke vlakken de motor ten opzichte van vorig jaar wél, maar zeker ook niet wordt aangepast. Gevraagd of de motor van voor naar achteren en van boven tot onder nieuw zal zijn, antwoordt de Japanner ontkennend. "Volgens de regels mogen we alles aan de motor vernieuwen, maar we zullen terugvallen op de goede onderdelen van afgelopen jaar", aldus Yamamoto. "Het is natuurlijk wel zo dat we bepaalde zaken aan moeten passen aan de introductie van de nieuwe E10 brandstof, dus dat doen we sowieso."
Nieuwe naam voor Honda op auto Verstappen?
Op papier verdwijnt Honda uit de sport, maar in de praktijk blijft het bedrijf Red Bull ondersteunen. In eerste instantie zou dat gebeuren tot eind 2023, maar RacingNews365 wist onlangs op basis van meerdere bronnen te onthullen dat die nauwe samenwerking tot eind 2025 in stand blijft , waarbij de motoren, weliswaar tegen betaling, gewoon vanuit het Japanse Sakura onderhouden en geassembleerd worden. Een nog onbeantwoorde vraag is hoe de motoren aangeduid zullen worden, bijvoorbeeld op het bodywork. ' Powered by E-Power ' wellicht?', zo geven we een voorzet. "Dat is nog niet besloten, dus laten we dan afwachten", pareert Yamamoto. Het kost tijd om tot een dergelijk besluit te komen. We spreken erover of er iets Honda-gerelateerd op moeten komen te staan of niet." Eerder werd bekend dat Ferrari en Renault wel beiden met een grotendeels nieuwe motor zullen komen in 2022. Wat Mercedes gaat doen, is nog niet bekend.
Meest gelezen