Honda vertelde in de aanloop naar de Russische Grand Prix dat men de verschillende oorzaken voor het motorprobleem op Mugello had achterhaald en dat men gelooft dat men alles heeft gedaan om herhaling ervan te voorkomen. Komend weekend rijdt Max Verstappen met een nieuwe motor, maar dat staat los van eerdere problemen. Honda laat gevraagd naar het hoe en waarom van de wissel tegenover RacingNews365 weten dat het om een 'volledig nieuwe' power unit gaat, maar wel één van dezelfde specificatie als voorheen. Performance-updates zijn gedurende het seizoen immers niet toe gestaan. Naar verluidt worden enkel de CE (Control Electronics) en ES (Energy Store) niet vervangen, aangezien ze met twee stuks al op het maximaal aantal te verbruiken onderdelen zat en Honda bevestigt dat er van een gridstraf geen sprake is. De switch naar de derde power unit is er een die al op de planning stond, zo bevestigt Honda. Mocht Max Verstappen grote problemen krijgen met deze nieuwe motor en deze niet meer ingezet kunnen worden, dan is er niks aan de hand. Gridstraffen zijn dan alsnog niet aan de orde, aangezien de vorige motoren allemaal nog deel uitmaken van de motorenpoule van de Red Bull-coureur. Ook de motor die op Mugello problemen gaf, zit daar nog bij. Naast Max Verstappen krijgen ook AlphaTauri-coureurs Pierre Gasly en Daniil Kvyat de beschikking over een nieuwe Honda-motor. Alexander Albon liep ten opzichte van zijn teamgenoten al out of sync en moet naar verluidt nog enkele race wachten op nieuwe motoronderdelen. Als hij wisselt naar een nieuwe MGU-H, turbo, ES of CE, dan volgt voor hem een gridstraf. Met medewerking van Dieter Rencken. Keert Max Verstappen dit weekend in Rusland terug op het podium? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken vooruit in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.
Meest gelezen