Pirelli-motorsportbaas Mario Isola kan zodoende opgelucht ademhalen na de eerste dag op het Bahrain International Circuit. De Italiaan sprak over de delta die tussen de compounds zit, het gedrag van de banden en mogelijke verschillen in tactieken. "Geen verrassingen voor ons wat betreft de banden, hier in Bahrein", laat Isola weten. "Het is natuurlijk een compleet andere situatie dan we zagen in Australië, vandaar dat de rangorde ook is gewijzigd. Pirelli is tevreden met de bandencompounds, ze presteren precies zoals we verwachtten. Er zit ongeveer een complete seconde delta tussen de compounds, wat betekent dat de soft twee seconden sneller is dan de hard." Omdat de zachtste compound zoveel sneller is dan de medium, verwacht Isola dat niemand het aandurft om een gewaagde tactiek door te voeren in het tweede kwalificatiesegment. In recente jaren reden de topteams nog weleens op een hardere compound in Q2, aangezien de banden die door de top tien-starters in die sessie worden gebruikt ook voor de start van de race onder worden geschroefd. Dit gaf ze het voordeel om later in de wedstrijd op zachte banden te kunnen rijden. "Het wordt waarschijnlijk lastig voor de teams om in Q2 aan te treden met mediums, om zodoende op die compound van start te mogen gaan. In 2018 hebben we een variëteit aan strategieën gezien en ik denk dat we dat wederom kunnen verwachten in de race van zondag." Pirelli heeft in Bahrein de C1, de C2 en de C3-compound bij zich, zoals bovenvermeld de hardste drie van de vijf compounds.
Meest gelezen