George Russell, en eigenlijk het hele team van Mercedes, had de boel allesbehalve op orde in Monaco. Na een dramatische kwalificatie, waarin Russell en teamgenoot Kimi Antonelli niet verder kwamen dan P14 en P15, had de Duitse renstal de hoop voor de race eigenlijk al opgegeven. Dat kwam in de race ook naar voren, want Mercedes kwam er simpelweg niet aan te pas. Russell en Antonelli waren beiden niet in staat plaatsen goed te maken en tot overmaat van ramp kwamen daar ook nog twee late pitstops bij.
Volgens Russell had het team echter een hele andere strategie voor ogen, zo legt hij uit tegenover onder meer RacingNews365. "We hadden samen met Kimi hetzelfde strategische plan als Racing Bulls en Williams voor ogen, maar uiteindelijk kan je gewoon niet veel doen als je als veertiende en vijftiende kwalificeert. Dan kan je in de eerste ronde een pitstop maken en in niemandsland finishen, of je kan de race gewoon afwachten en dan eindig je daar ook. Het is wel ironisch dat ik op een hogere positie finish na die manoeuvre op Albon, dan dat ik anders zou doen. Dat toont wel aan dat het systeem gewoon gebrekkig is."
De Brit is dan ook kritisch op die nieuwe regel die de wedstrijdleiding invoerde voor deze race. "Even over de twee pitstops in het algemeen, het is gewoon te makkelijk... Lawson creëerde een gat van 42 seconden om Hadjar te helpen, daar zat ik comfortabel achter. Toen deed Sainz dat ook met een gat van 40 seconden, maar om hier vier seconden langzamer te gaan rijden dan de normale pace is gewoon te makkelijk. Onze strategist zei ook dat inhalen gewoon onmogelijk was als je niet drie seconden sneller was dan je voorganger, en je had ruim vier seconden nodig voor 50% kans op een inhaalactie, dus kan je een Formule 2-auto naast een Formule 1-auto zetten en dan heb je misschien een kans."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!