Daar waar er kansen waren op een podiumplaats, besloot het team van Tom Coronel om de 24 uur van de Nurburgring niet uit te rijden. Coronel deelde de auto met Rudy van Buren, Paul Meijer en Jan Jaap van Roon, maar nadat het team een forse tijdstraf kreeg, werd de stekker eruit getrokken.
"Dat was even zonde. Mijn collega had een paar vlaggen niet gezien. Daardoor hadden we zulke straffen gekregen dat het eigenlijk niet heel veel zin meer had om door te rijden, om te finishen. En natuurlijk, om een 24 uursrace te finishen, dat begrijp ik en dat is ook heel belangrijk. Maar we waren echt bezig om een bekertje mee naar huis te nemen. We lagen gewoon op koers en waren zelfs op positie twee aan het jagen. We hebben constant op P3 gelegen, maar toen kregen we uiteindelijk zoveel straffen", zo begint Coronel aan zijn verhaal in de nieuwste podcast van RacingNews365.
"Dan krijg je anderhalve ronde aan je broek en heeft het gewoon geen zin om door te rijden. Het is gewoon zonde om die uren op de motor, op de bak en de nieuwe banden te verspillen. Ik denk dat je zo nog maar even 30 tot 35 duizend euro stuk slaat, voor niks. Toen hebben we met het team besproken: 'jongens, zullen we er maar gewoon mee kappen? Want dit heeft niet heel veel zin en dan kunnen we het misschien op een ander moment beter gebruiken'."
Maar wat is er dan precies misgegaan, waardoor die forse straf werd uitgedeeld? "Er waren twee zones die van geel naar code 60 gingen. Je krijgt eerst een enkele gele vlag, dan een dubbele gele vlag, dan 120 en dan code 60. Het viel hem pas op bij de code 60, dus dan rijd je daar ook te hard in. Het gebeurde in de ochtend, dat je ook de zon op je hebt en dat je met veel dingen bezig bent. Hij heeft ze gemist. We kunnen alles zeggen wat we willen, maar het gebeurt nou eenmaal. En dan krijg je deze straf aan je broek."
Coronel vervolgt: "Je haalt geen mensen in. Het gaat om de snelheid. Je rijdt goed dik 200 en je krijgt eerst een gele vlag. Dan krijg je dubbel geel en moet je 120 rijden en daarna krijg je code 60. Als die vlak na elkaar zitten, dan zit je echt wel zo te vertragen... Je zit trouwens volop te remmen. En als je een mooie flow zit en denkt: 'huh, 60?', dan is het al te laat."
"Je bent zo geconcentreerd en het is zo intens om op deze baan te rijden. Dit gebeurt. Daar staan nu eenmaal die straffen op, omdat ze veiligheid het allerbelangrijkste vinden. Uiteindelijk begrijp ik dat natuurlijk ook. Ze zijn gewoon vangrails aan het repareren tijdens de race. Dit is nu eenmaal zo. Maar hij zag de vlaggen niet en het is gewoon een vergissing. Dat hoort ook gewoon bij het spelletje. En toen hebben we de auto binnen gezet en we hebben gezegd: 'joh, we kappen ermee. Het is wel goed zo'."
En hoe ging het tot dat moment bij de equipe van Coronel? "Rudy ging voor de eerste keer gewoon supergoed. Paul had er een super tempo in zitten en Jan Jaap had het helemaal naar zijn zin. Hij heeft een nachtstint gereden en hij reed in het begin. Dat zag er ook allemaal heel erg goed uit. We hadden met z'n vieren allemaal al een paar stints gereden en waren aan het jagen op P2. Maar we hebben niks. Jongens, volgend jaar weer", zo sluit Coronel af.
Ook interessant:
Als één iemand het onmogelijke waar kan maken tijdens de aanstaande GP van Oostenrijk, dan is dat Max Verstappen wel. Hij moet gaan toveren voor een zege, zo stellen Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!