Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Geruchtmolen Formule 1 draait op volle toeren: wie rijdt waar in 2019?

Het is weer de tijd van het jaar: zo rond de zomerstop begint het zogenaamde silly-season van de Formule 1. Geruchten banen hun weg door de paddock, want wie rijdt nou precies waar in het volgende seizoen? Racingnews365 zet de roddels op een rijtje.

Ferrari Sebastian Vettel is een zekerheidje. De viervoudig wereldkampioen zette in augustus 2017 zijn krabbel onder een verbintenis die hem tot en met het einde van 2020 in Maranello houdt. Charles Leclerc wordt genoemd als zijn nieuwe teamgenoot: Kimi Raikkonen zou zodoende het kind van de rekening worden. Ferrari heeft echter nog geen beslissing gemaakt en de Italiaanse renstal kennende, gebeurt dat niet voor de thuisrace op Monza. Mercedes Gek genoeg staat er nog geen rijder onder contract bij Mercedes, voor volgend jaar. Het lijkt een ABC’tje dat zowel Lewis Hamilton (naar verluidt voor 2019 én ’20) en Valtteri Bottas (alleen 2019) bijtekenen, maar zolang dat niet gebeurt, blijft de geruchtmolen draaien. Wat als Hamilton (33 jaar) er ineens de brui aan geeft? Bottas lijkt zeker te zijn, gezien het sterke seizoen dat de Fin draait. De 28-jarige maakt amper fouten, maar heeft het geluk nog niet bepaald aan zijn zijde. Red Bull Eén coureur is zeker van zijn plaats bij Red Bull Racing en dat is Max Verstappen. De Nederlander verlengde eind vorig seizoen met twee extra jaren en dat betekent dat hij nog tot en met eind 2020 te bewonderen is in de Red Bull-kleuren. Het bijtekenen van Daniel Ricciardo lijkt een formaliteit, al houdt de Australiër de situatie bij zowel Ferrari als Mercedes met een schuin oog in de gaten. Of zijn er nog meerdere partijen die de zevenvoudig Grand Prix-winnaar kunnen verleiden?

Renault De Franse fabrieksstal van Renault zou een team kunnen zijn dat achter Ricciardo aan zit. Huidige rijders Nico Hülkenberg en Carlos Sainz zijn slechts zeker voor dit seizoen, bovendien is de laatstgenoemde ‘uitgeleend’ door Red Bull. Ook de namen van Pierre Gasly en Esteban Ocon worden genoemd – Renault zou weer eens een Franse coureur in een van hun wagens willen hebben. Haas In eerdere seizoenen deed hij nog wel eens rare dingen, maar Kevin Magnussen lijkt de ‘X’ te hebben gevonden. De Deen presteert bijzonder goed in 2018 en het is een kwestie van tijd alvorens Haas hem een nieuw contract aanbiedt. Hoe anders is de situatie Romain Grosjean: de Fransman, die er al sinds het allereerste begin van Haas (2016) bij is, rijdt héél veel brokken. Ferrari-testcoureurs Antonio Giovinazzi en Daniil Kvyat worden in het geruchtencircuit genoemd voor de vervanging van Grosjean, ook valt de naam van Sergio Pérez meer dan eens. Force India Want wat kan Pérez nog bij Force India? De Mexicaan rijdt er sinds 2014 zijn rondjes, beleefde in 2016 en ’17 de hoogtijdagen van de stal maar moet anno nu uitkijken niet in de vergetelheid te geraken. Een vertrek van Ocon (mogelijk naar Renault) zou uitkomst kunnen bieden – Pérez is dan tenminste weer de onbetwiste teamleider. Mocht Ocon inderdaad weggaan, dan staat Formule 2-kampioenschapsleider George Russell te trappelen om het zitje van de Fransman over te nemen. Williams-coureur Lance Stroll zou zich via zijn vader willen inkopen bij de Indiase stal, iets wat door een overname kan worden voorkomen. McLaren Het grote vraagteken van dit silly-season is, net als vorig jaar, McLaren. Wat Fernando Alonso gaat doen weet niemand, maar aangezien het dit jaar mogelijk een nog grotere janboel is bij de legendarische renstal dan dat vorig jaar het geval was, zou de Spanjaard maar zo eens pleite kunnen gaan. De IndyCars moeten uitkomst bieden. Maar stel dat Alonso blijft - dan zou Carlos Sainz weleens kans kunnen maken op het tweede zitje, dat ziet de tweevoudig wereldkampioen in ieder geval naar verluidt wel zitten. Stoffel Vandoorne heeft een beroerd seizoen en diens F1-aspiraties lijken alleen te kunnen worden gered als Alonso weggaat – en dan nog is de Belg niet zeker. Reservecoureur Lando Norris wordt door teambaas Zak Brown als een komeet gebracht en zou maar zo eens het laatste stapje kunnen maken, van Kimi Raikkonen wordt gefluisterd dat hij een terugkeer naar het oude nest wel ziet zitten. Bovendien zou McLaren een megabod hebben gedaan op Ricciardo, maar of de Australiër zich door een vorstelijk salaris kan laten verleiden is nog maar de vraag.

Toro Rosso In zijn eerste volledige Formule 1-seizoen komt Pierre Gasly ijzersterk voor de dag en Toro Rosso zou gek zijn om de Fransman te laten gaan. Ondanks de interesse van Renault en in mindere mate het hoofdteam van Red Bull, lijkt de jongeling inderdaad aan te blijven voor 2019. Wie zijn teamgenoot zal worden is de vraag: Brendon Hartley zit in de hoek waar de klappen vallen, maar presteert ook gewoonweg ondermaats. Formule 3-rijder Dan Ticktum is leider van het Red Bull Junior Team en zou Hartley zodoende moeten vervangen, ware het niet dat de net 19-jarige Brit te weinig punten heeft om een superlicentie te verkrijgen. Maar daar weet Red Bull vást een mouw aan te passen.. Sauber Wat doet Leclerc, of beter gezegd: wat is Ferrari van plan met Leclerc? Het is een vraag die Sauber, sinds de Monegask zijn waarde bewijst in de Formule 1, bezighoudt. Marcus Ericsson betaalt namelijk wel en met het mogelijke vertrek van het wondertalent Leclerc is een zoveelste seizoen F1 voor de Zweed niet uitgesloten. Ferrari kan Antonio Giovinazzi naast Ericsson parkeren en misschien wil Kimi Raikkonen zijn Formule 1-carrière wel afsluiten daar waar het begon - bij de Zwitserse stal. Williams Wie wil er überhaupt nog voor Williams rijden? Zelfs de mannen (jongens) die er vorstelijk voor betalen, zien inmiddels groen en geel. Lance Stroll (35 miljoen) en Sergey Sirotkin (15 miljoen) kunnen niets uithalen met de vierwieler die hen aan het begin van dit jaar is geleverd. Fans kruisen de vingers voor een terugkeer van Robert Kubica, maar het is de vraag of Williams dat (financieel) aandurft. Veel meer mogelijkheden zijn er niet, of er moet al een rijder opstaan met een nóg grotere portemonnee.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi