Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Geschokte Verstappen dacht dat hij pole misliep: "What the hell gebeurde er?"

Max Verstappen pakte in een stormachtige Q3 de poleposition voor de Grand Prix van Brazilië. De Nederlander is stomverbaasd over het weer en dacht hij zijn kans op de voorste startpositie had verspild.

Verstappen Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië was spannend en meeslepend. In de eerste twee sessies zat het ontzettend dicht bij elkaar en leek Max Verstappen niet helemaal tevreden over de Red Bull. De coureur noemde zijn auto zelfs een "stuiterende kangoeroe" op de radio.

In Q3 dook Verstappen meteen naar buiten om een ronde neer te zetten, want er zat een flinke bak regen aan te komen. Op het moment suprême reed de 26-jarige Nederlander de concurrentie op een hoop en pakte hij op die manier poleposition voor de hoofdrace. Zelf had Verstappen juist niet het idee dat zijn poging genoeg was, want hij vloekte en tierde in zijn oortje dat hij 'zero f*cking grip' had. Verstappen komt er na de sessie op terug.

"De wolken waren gewoon zwart toen we naar buiten reden voor Q3", begint Verstappen zijn verhaal tegenover onder andere RacingNews365. "Ik had meteen het gevoel dat er veel water ging vallen als de regen het circuit zou raken. Daarom was mijn outlap ook vrij snel, waarna de eerste sector best goed aanvoelde. Vanaf dat moment was de rest van de ronde dramatisch en vroeg ik me hardop via de radio af what the hell er was gebeurd."

Red Bull spoorde Verstappen aan

Verstappen vertelt dat het team hem tot actie maande. "Het team riep dat ik moest blijven pushen, omdat de rest het ook zwaar had. Ik heb alleen nog nooit meegemaakt dat het weer zo'n invloed op de balans had. De regen arriveerde nog niet, maar het begon wel heel hard te waaien in de tweede sector. Daarom begon de auto te glijden. Achteraf hebben we natuurlijk wel kunnen zien dat het vrij extreem ging zijn."

De drievoudig wereldkampioen zag dat de verschillen heel erg klein waren en wijst daar ook een oorzaak voor aan. "Iedereen zat dicht bij elkaar. In Q1 en Q2 gebruikte iedereen veel nieuwe zachte banden en dat maakte het interessant. Uiteraard kwam dat ook door het feit dat we maar één training hadden gereden. Ikzelf had bijvoorbeeld nog helemaal niet de softs onder mijn auto geschroefd. Normaal gesproken zit er wat marge in je rondetijd uit Q1, maar nu vloog je eruit als je geen goede rondetijd neerzette."

Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x