Mercedes-teambaas Toto Wolff benadrukt wederom dat er actie moet worden ondernomen door de FIA. Sinds de Grand Prix van Abu Dhabi heeft de Oostenrijker meermaals zijn onvrede geuit over het handelen van de wedstrijdleiding, maar het heeft vooralsnog niet geleid tot verandering. Het 'freestylen' met de reglementen moet afgelopen zijn. De FIA liet na de laatste race van 2021 al weten dat er een 'gedetailleerde analyse' komt van de gebeurtenissen in Abu Dhabi. Mercedes gaf aan te willen protesteren tegen de uitslag van de race, maar zag hier uiteindelijk van af toen het veiligheidsorgaan van de autosport aankondigde een onderzoek te starten naar de controversiële beslissingen.
"Ik wil geen woorden, maar daden"
Het FIA-onderzoek is half januari officieel begonnen. Wolff wil voordat het Formule 1-seizoen van 2022 begint meer duidelijkheid over de reglementen. "Ik wil geen woorden, maar daden", zegt hij tegen Auto, Motor und Sport . "In een sport die gewoon een sport hoort te zijn, kunnen we niet zomaar gaan freestylen. Er moet duidelijkheid komen over de regels voordat het nieuwe seizoen begint, zodat elk team, elke coureur en elke fan weet wat mag en wat niet mag." "We moeten uiteindelijk zorgen voor een spektakel, maar geen enkele keuze die gemaakt wordt, moet de regels breken om zo een show neer te zetten."
Laten Hamilton en Mercedes het verliezen van de titel achter zich?
Wolff legt uit dat het hele team de teleurstelling voelt van de gebeurtenissen in Abu Dhabi. "Het zit echt heel erg diep. Lewis, ik en het hele team zijn enorm teleurgesteld", aldus de Mercedes-teambaas. "We houden van deze sport omdat het zo eerlijk is. De stopwatch liegt niet, maar als de fundamentele principes van de eerlijkheid en de stopwatch niet meer relevant zijn, dan begin je te twijfelen over deze sport." "Het feit dat al het werk, bloed, zweet en tranen kan worden afgepakt: dat duurt nog even om te verwerken. Ik denk niet dat we hier ooit nog overheen komen, vooral Lewis niet als coureur. We kunnen in ieder geval proberen om het voortaan samen met de FIA beter te doen."
Meest gelezen