Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Geüpdatete Red Bull Verstappen verbergt nieuwe geheimen aan de onderkant

Red Bull domineert dit Formule 1-wereldkampioenschap, maar de ontwikkeling van de RB19 is desondanks nog steeds in volle gang, dit in tegenstelling tot wat in de media werd uitgedragen. Paolo Filisetti, technisch analist bij RacingNews365, dook in de materie.

Naar verwachting verschijnt Red Bull dit weekend voor de Formule 1 Grand Prix van Singapore op het circuit met een evolutie van de RB19 van Max Verstappen en Sergio Perez. Het zou daarbij niet eens gaan om de laatste evolutie. Overigens zal de update voor een groot deel onzichtbaar zijn. Onze bronnen geven te kennen dat het team zich met de aanpassingen vooral op de Venturi-kanalen onder de auto richt in combinatie met de hoge downforce-configuratie van de achtervleugels. Hiermee lijkt men vooral enkele nieuwigheden voor 2024 uit te willen proberen met betrekking tot de efficiëntie van DRS. Dat moet gebeuren op een circuit waar een hoge mate van downforce vereist is. We weten immers dat DRS sterker wordt op het moment dat de achtervleugel meer rechtop staat. Het is ook op dit type circuits dat het DRS-systeem van de RB19 het grootste potentieel heeft laten zien. In de praktijk willen topontwerper Adrian Newey en zijn team in kaart brengen wanneer de rivalen het effect van Red Bull sterke DRS na kunnen bootsen om dat moment steeds voor te blijven.

In het geval van Red Bull lijkt het erop dat de combinatie van de juiste configuratie van de vloer in combinatie met de beam wing - de horizontale vleugelelementen aan de onderkant van de achtervleugel - de effectiviteit van DRS doen toenemen. Echter, als bovenstaande filosofie is uitgewerkt, omdat andere teams dichterbij komen, moet de nieuwe vloer ervoor zorgen dat de diffuser nog meer lucht opwerpt dan voorheen, met méér aerodynamisch gewin, zonder drastische, zichtbare wijzigingen aan bijvoorbeeld de vleugel te doen. Onzichtbaar, dus ook voor de concurrentie. De rivaliserende teams moeten in dat geval opnieuw in de achtervolging door te zoeken naar de 'nieuwe geheimen' die met betrekking tot de Venturi-kanalen sowieso al moeilijk na te bootsen zijn. Kortgezegd lijkt het er aan de hand van dit ontwikkelingstraject, voor volgend seizoen reeds uitgestippeld door de Red Bull-bollebozen, sterk op dat Red Bull het technische voordeel ten opzichte van de concurrenten gaat handhaven. Afbeelding hieronder: Red Bull verschijnt in Singapore op enig moment in ieder geval met één auto met een aangepast achtervleugel, waarbij een hap uit de welving van de endplates is genomen. Dit moet er tegelijkertijd voor zorgen dat de luchtafvoer over de RB19 wordt verbeterd, maar ook dat de lucht achter de auto wordt verstoord, om het slipsteam-effect voor achterop komende auto's te verminderen.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris