Na vijf Grand Prix-weekenden heeft motorleverancier Mercedes ervoor gekozen om in aanloop naar het raceweekend in Azerbeidzjan de motoren van al haar (klanten)coureurs te vervangen. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hebben dus een volledige nieuwe motor gekregen, net als de coureurs van McLaren, Aston Martin en Williams. Dit betekent overigens niet dat het een geüpgradede motor is. De motor is alleen gloednieuw, maar wel dezelfde versie als de vorige, want gedurende het seizoen mogen er tegenwoordig geen motorupdates meer worden geïntroduceerd. De teams met Ferrari-motoren krijgen in Bakoe ook een verse krachtbron van Italiaanse makelij, terwijl Renault en Honda ervoor hebben gekozen om daar nog minstens een Grand Prix-weekend mee te wachten. Renault, AlphaTauri en Red Bull wisselden in aanloop naar het raceweekend namelijk geen enkel motoronderdeel, wat betekent dat Max Verstappen en de beide Alpine-coureurs de enigen zijn in het veld die rijden met een motor waarvan alle onderdelen vijf races oud zijn. Bij Sergio Perez' Honda-krachtbron werden tijdens het eerste raceweekend van het jaar namelijk al enkele onderdelen uit voorzorg vervangen, net als bij Pierre Gasly het geval was. Yuki Tsunoda kreeg een nieuwe motor nadat hij tijdens de kwalificatie in Imola crashte. Van de meeste motoronderdelen mogen de coureurs er gedurende het jaar slechts drie gebruiken. Door na vijf races te wisselen loopt Mercedes dus voor op schema, maar de motor die de afgelopen vijf races is gebruikt, kan in de toekomst ook nog worden ingezet. Overigens leek Latifi tijdens de tweede vrije training uit te vallen met motorproblemen, terwijl hij dus net een nieuwe Mercedes-motor achterin had liggen.
Meest gelezen