De eerste vrije training in Abu Dhabi werd verreden onder een strakblauwe hemel, omstandigheden die we later dit weekend niet zien tijdens de kwalificatie en race. Deze worden later op de dag verreden, bij het ondergaan van de zon, waardoor de omstandigheden in de eerste training niet representatief waren voor de belangrijkste sessies van dit weekend. Valtteri Bottas vatte de koe bij de horens in zijn Mercedes. De Fin verkeert in de wetenschap dat hij zondag als laatste aan de Grand Prix moet beginnen, na een forse gridstraf voor het vervangen van diverse onderdelen van de power unit. Max Verstappen meldde zich in de openingsfase vooraan en gaf twee tienden toe op de tijd van Bottas. Het was echter Lewis Hamilton die in het eerste deel van de training naar de snelste tijd vloog met een 1.37,591, waarmee hij drie tienden los was van de rest van het veld. Achter de top drie ontstond een groot gat naar de Ferrari's van Sebastian Vettel en Charles Leclerc, waarbij de snelste Ferrari al 1,4 seconde toegaf.
Het tempo werd verder opgevoerd in het tweede deel van de training, waarbij de zachte band door Bottas ingeruild werd voor een nieuwe set van de mediums, waarop hij de eerste 1.36 van het weekend klokte. Daniel Ricciardo zorgde onbedoeld voor vuurwerk, toen zijn Renault-motor de geest gaf. Om het oliespoor en de gestrande wagen op te ruimen werd de sessie enige tijd stilgelegd. Met nog een kwartier te gaan kregen de coureurs de kans om wederom de baan op te gaan. Verstappen gebruikte daarbij wederom de zachte band, daar waar de Mercedes-rijders kozen voor de medium band. De rijders uit de top drie zetten daarbij niet in op een verbetering van hun tijd, maar concentreerden zich in deze fase op de raceafstelling. Bottas sloot de sessie met afstand als snelste af, gevolgd door Verstappen en Hamilton. De Fin hoeft zijn nieuwe Mercedes-krachtbron echter maar één weekend te gebruiken, waardoor het zeer aannemelijk is dat hij met een agressievere motorsetting in de eerste training reed dan de concurrentie. De beide Ferrari's meldden zich niet van voren en moesten genoegen nemen met de posities vijf en zeven op twee seconden van Bottas. Voor Vettel eindigde de training in mineur toen hij in de slotminuten de controle over zijn Ferrari verloor en met de achterkant de vangrails raakte. Krijgen we vuurwerk in de laatste Grand Prix van 2019? Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel blikken vooruit in de RacingNews365-podcast.
Meest gelezen