vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

GP Duitsland 1997: De laatste overwinning van een kampioen zonder titel

De Grand Prix van Duitsland kende in 1997 een opvallende winnaar. Niemand had zijn geld gezet op de Oostenrijker Gerhard Berger, maar dat weekend kon niemand aan de Benetton Renault-coureur tippen.

We schrijven het jaar 1997. Het Formule 1-circus strijkt neer op de Hockenheimring (die oude, niet het Hermann Tilke-baantje waar de F1 sinds 2002 op rijdt) voor de Grand Prix van Duitsland. In de Benetton keert een oude bekende na drie races afwezigheid terug. Gerhard Berger stond zijn stoeltje vanwege ziekte en het overlijden van zijn vader voor drie races af aan landgenoot Alexander Wurz.

Berger heeft op dat moment 9 Grand Prix-zeges en 47 podiumplaatsen op zijn naam staan. Daarmee is hij één van de meest succesvolle F1-rijders zonder wereldtitel. In '97 heeft het er alle schijn van dat het bij dat aantal blijft, want Benetton is na het vertrek van Michael Schumacher en zijn entourage aan het eind van 1995 niet meer het kampioensteam van weleer.

Berger keert dat weekend echter opgeladen terug in de F1-paddock. Op het circuit waar hij in 1994 zijn laatste zege pakte, laat hij nog één keer zien het nog niet verleerd te zijn door met een verschil van 0.023 seconde de poleposition te pakken. Renault beschikte toen immers nog wél over een motor die mee kon komen in kwalificaties.

Een dag later wordt een dan al mooi weekend alleen maar mooier. Na een perfecte start rijdt Berger de ene na de andere snelste ronde, waarmee hij een veilige marge opbouwt voor zijn tweestopper. Niemand kan het tempo van de aan het eind van dat jaar afzwaaiende Oostenrijker volgen. Michael Schumacher in de Ferrari niet, Giancarlo Fisichella in de Jordan niet, en de tegenvallende Williams' van Jacques Villeneuve en Heinz-Harald Frentzen al helemaal niet.

Zo stuurt de aimabele Berger zijn fraaie Benetton na 45 ronden onbedreigd als overwinnaar over de streep. De vraag of Berger nou zo goed was of de rest nou zo slecht, is gerechtvaardigd, maar Berger was die dag gewoon een klasse apart. Het zou voor Berger zijn laatste overwinning en bovendien laatste podiumplaats zijn in de Formule 1. Na een carrière waarin hij uitkwam voor onder andere topteams als Ferrari en McLaren, spreken vooral die 48 podiumplaatsen tot de verbeelding. Helaas voor hem bleek dat niet voldoende voor een Formule 1-titel.