Uit de beschikbare cijfers blijkt dat de GP van Nederland tijdens de eerste twee edities (van de huidige reeks) in 2021 en 2022 iets meer dan 9 miljoen euro nettowinst heeft geboekt. In 2023 kwam dat bedrag uit op 6 miljoen. Daarmee is de GP van Nederland een van de weinige races op de F1-kalender die nettowinst maakt. Het zijn knappe cijfers, aangezien de Nederlandse overheid geen bijdrage levert.
De grootste inkomstenbronnen zijn de kaartverkoop en hospitality-tickets. In 2023 was de kaartverkoop goed voor ruim 38 miljoen euro omzet, terwijl er via de hospitality ruim 35 miljoen euro in het laatje stroomde. Met deze inkomstenbronnen kon nagenoeg het hele evenement bekostigd worden. De totale kosten in 2023 bedroegen namelijk ruim 75,5 miljoen euro.
De kaartverkoop dit jaar valt nog enigszins tegen. Er zijn nog altijd tickets beschikbaar voor vrijdag, zaterdag én zondag. De organisatie is er echter van overtuigd dat de zaterdag- en zondagtickets nog allemaal verkocht zullen worden. De afgelopen jaren bleek vooral de vrijdag een lastige dag te zijn om te tribunes volledig te vullen.
De GP van Nederland zal in 2026 voor het laatst verreden worden. De reden om niet door te gaan met het organiseren van het evenement is het financiële risico. Ondanks dat er nu nog zwarte cijfers gedraaid worden, heeft de organisatie geen vangnet om op terug te vallen, mocht het financiële plaatje gaan tegenvallen. Met een sprintrace en een elfde team op de grid in 2026, kan de GP van Nederland er in ieder geval uitgaan met een klapper.
Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen op Zandvoort of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!