Fans, coureurs en team lieten gisteren al van zich horen. 99% van alle berichten waren negatief omtrent de komst van de Halo en negen van de tien teams stemden gisteren tegen de invoering van de Halo. Omdat het volgens de FIA een veiligheidsissue betreft kan de autosportbond de invoering toch doordrukken. Alexander Wurz van rijdersvakbond GPDA steunt de FIA in haar beslissing, zo laat hij Autosport.com weten. " Wij als coureurs hebben al enkele keren aangegeven dat we de positie die de FIA inneemt op het onderwerp extra hoofdbescherming respecteren en achter het onderzoek staan om te zoeken naar manier om racen veiliger te maken." " De afgelopen decennia zijn de rondetijden flink gedaald en de snelheden toegenomen. De zoektocht naar de ultieme vorm van racen is alleen mogelijk als we ook de veiligheid waarborgen. In deze periode is de sport ook steeds populairder geworden."
In de rijdersvakbond GPDA zijn lang niet alle coureurs vertegenwoordig. Zo is Max Verstappen geen lid van de club omdat hij vindt dat de invloed te gering is. Dat blijkt ook in het geval van de Halo. Deze winter werd er door de FIA aan alle coureurs gevraagd hoe zij tegen de introductie van de Halo stonden. Een grote meerderheid gaf aan de Halo niet te willen. Gisteren lieten negen van de tien team weten dat zij tegen de introductie van de Halo zijn, maar ook zij werden niet gehoord. Alexander Wurz verwacht niet dat de populariteit van de sport te lijden krijgt onder de komst van de Halo. " Het is niet de meest mooie oplossing, maar de coureurs blijven net zo hard racen en vechten op de baan. Dat is uiteindelijk de sleutel tot succes voor de Formule 1."
Meest gelezen