Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Grosjean nog steeds verbaasd over horrorcrash in Bahrein

Romain Grosjean overleefde een maand geleden een bizarre crash tijdens de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein. Enkele aspecten van zijn megaklapper kan hij nog steeds niet begrijpen.

Tijdens de openingsronde van de Bahreinse GP ging het helemaal mis voor Romain Grosjean. Nadat hij Kvyat raakte bij een ietwat te agressieve stuuractie ging hij op hoge snelheid richting de vangrail. Die perforeerde hij met zijn wagen, die vervolgens in tweeën brak. Er ontstond tegelijkertijd een enorme vuurzee, waaruit de Fransman na 28 helse seconden wist te ontsnappen. Een maand later is het onderzoek van de FIA in volle gang en heeft Grosjean nog steeds een hoop verschillende vragen over zijn crash. Het lichaam van de Haas-coureur kreeg 53G te verduren tijdens zijn verschrikkelijke klapper, maar toch wist hij na meerdere pogingen uit zijn auto te ontsnappen. Op zijn YouTube-kanaal geeft Grosjean aan dat hij nog steeds versteld staat van het feit dat hij alles bewust meemaakte tijdens en na zijn crash. "Bij een crash van 60G hoor je je bewustzijn gewoon te verliezen. Al is het maar voor een paar seconden, je hoort je bewustzijn dan te verliezen", zo is de Fransman verbaasd. Bij hem gebeurde dat tot zijn eigen verbazing dus niet. "Eigenlijk hoor je je niet zo bewust te zijn van alles om je heen na zo'n crash, maar ik was dat wel. Dat heeft mijn leven gered", aldus Grosjean, die hoopt dat er in de toekomst wordt begrepen wat er qua veiligheid allemaal nog beter kan. "Ik wil graag dat we alles beter leren begrijpen, met bijvoorbeeld sensoren op de hersenen die tijdens een crash dingen kunnen meten. Daardoor moeten we kunnen begrijpen wat er beter kan wat betreft de helm, de veiligheid, enzovoort. We moeten leren hoe we ervoor kunnen zorgen dat een coureur bij elke grote crash bij bewustzijn kan blijven en ervan op de hoogte is wat er om hem heen gebeurt." Het feit dat hij het nog kan navertellen, doet Grosjean geloven dat hij een rol kan spelen bij de veiligheid van de sport in de toekomst. "Er zijn veel dingen die we kunnen leren van dit incident. Ik mag van geluk spreken dat ik nog leef, dat ik kan praten en me alles herinner. Er zijn veel grijze gebieden wat betreft de veiligheid die denk ik langzaam maar zeker beter begrepen worden." Maar over het algemeen is de veiligheid in de Formule 1 zeer goed en wordt het ook nog eens steeds beter. "Zonder Halo had ik hier niet gezeten en dit niet kunnen vertellen. Ook de overalls speelden een rol. Sinds dit jaar moesten ze tien seconden langer vuurbestendig zijn: in totaal minstens twintig seconden. Ik heb 28 seconden in het vuur gezeten en alleen wat brandwonden aan mijn handen over gehouden." "Ook het chassis wordt steeds veiliger", vervolgt Grosjean. "De monocoque heeft me beschermd. Ik wist uit de vlammen te ontsnappen. Als de monocoque was gebroken, dan waren mijn benen gebroken, ofzo, en had ik niet op kunnen staan en weg kunnen lopen", aldus de afzwaaiend F1-coureur.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi